GTFO!

Idag när jag läste Lady Dahmers senaste inlägg ”Vi lever i en bantningskultur” om ätstörda människor och folk om kommenterar andras utseende fick jag äntligen pushen att skriva ett inlägg jag funderat på sedan jag läste Underbara Claras inlägg ”Nä jag är inte gravid jag är bara fet”.

Egentligen kom tankarna redan när jag läste en tråd på Familjeliv om en överviktig kvinna som fått en elak kommentar om en påse godis i hennes kundkorg. Mitt emellan alla ”Fy vad elakt, hon ska väl skita i vad du handlar!” och ”Jag tycker att alla fetton som handlar annat än selleri förtjänar en åthutning!” kom kommentarer som jag sett på andra ställen där elakheter mot tjocka diskuteras ”Men vi smala får minsann OCKSÅ kommentarer om vårat utseende och blir också ledsna!!!”. Nu skulle man ju kunna tro att de menar ”Ja fy faan, jag vet hur det känns och det är för jävligt”, men de är snarare i andameningen ”Vi smala får också kommentarer så håll käften!”.

Vissa vill också att man ska skita i vad inlägget egentligen behandlar och börja snacka elaka kommentarer mot smala istället. Jag känner bara: ”Skriv ett eget blogginlägg eller en egen forumtråd så kan vi prata om det där!”. Jag lovar att jag kommer förfasas lika mycket i dem för jag tycker att man ska hålla truten om man inte blivit frågad om sin åsikt eller inte har nått snällt att säga. Vad jag inte tycker är att man ska highjacka varje inlägg av en överviktig eller icke överviktig person som fått tjockiskommentarer till förmån för att diskutera andras annorlunda problem!

Personligen får jag lite ”MEN VARFÖR FINNS DET INTE KILLJOURER!!!”-kommentar vibbar varje gång. Ni vet de där som börjar gnälla så fort man säger ordet ”Tjejjour” men som inte tänker på att det står dem fritt att starta en killjour varje dag i veckan om de så önskar. Vad de vill är dock inte att starta en Killjour själv, nej de tycker att de som har fullt upp med Tjejjourerna ska göra det. ”Annars är det inte jämnställt!”, sure… whatever.

Jag förstår allvarligt talat inte vad vissas problem är. Får man inte snacka om kränkningar som överviktiga utsätts för eller vad är det frågan om? Är det för att det plötsligt blivit rumsrent att vara elak mot alla som ligger på ett BMI över 19 och prata om bukfetma hos folk som ligger inom normalviktspannet?

Som överviktig själv är det ju svårt för mig att föra smalas talan. Även när jag var smal var jag inte tillräckligt smal i vare sig mina, min familjs eller omväldens ögon för att få höra några ”benrangel”-kommentarer. Jag har dessutom varit tillräckligt ätstörd hela mitt liv för att ha tagit sådana kommentarer som annat än en komplimang. Inte ens när jag i början av puberteten vägde 39 kg till mina 155 cm var det snack om annat än att jag skulle dra ner på matintaget och hyvla av vikt från min lilla kropp som då aldrig varit i närheten av överviktig, ”ät mer morötter” som skolsyster sade.

Alltså får någon annan ta den diskussionen. Jag lovar att jag, om jag hittar till den, från hjärtat ska skriva att jag tycker att det är för jävligt med folk som lägger näsan i blöt där den inte hör hemma. Kanske skriver jag ”Jag vet hur det känns, fick en gång ”Välkommen till ViktVäktarna” skriket efter mig på stan.” men då för att visa att jag förstår, inte för att säga ”Äh lägg av! Tjockisar får också kommentarer!”.

8 thoughts on “GTFO!

    • Jag visst är det så. Jag har full förståelse för att smala inte heller tycker det är kul med kommentarer, hade en kompis som gick med långkalsonger under jeansen även på sommaren för att ”fylla ut” och slippa viskningar om att hon skulle vara sjuk. Men samtidigt har de inte den där dubbla skammen att folk gnäller över deras utseende OCH deras karaktär som folk gör med tjockisar. Men som sagt var har jag ändå full förståelse för att ingen vill få nått i sitt utseende påpekat till dödagar, jag är t.ex. less på att höra ”Men guuuuud vad du är kort!!!” fast det inte har nått med nått jag gjort (som äta onyttigt) att göra utan bara är som jag är skapt. Vet långa som också tycker att kommentarerna är jobbiga, men dem kommenterar ju folk ofta med beundran eftersom lång = stilig och ”potentiell fotomodell!”.

  1. Jag måste säga att jag är chockad över med vilken rätt folk kommenterar överviktiga ”på stan” – främmande människor, alltså. Visst, smala får också kommentarer, men jag har aldrig varit med om nåt sånt som när jag och en ännu mer överviktig bekant var i Stockholm, där folk VÄSTE elaka kommentarer om hennes vikt vartefter vi gick på stan. Helt vidrigt!
    Efter det får jag definitivt ”killjour”-vibbar när nån säger nåt om att smala också får kommentarer. (Bra uttryck, förresten!)

  2. Såsom ”vandrande pinne” har jag fått en del kommentarer av typen ”men nu måste du ta en portion till” eller ”jag har större bröst än du!” (från en kille i parallellklassen på högstadiet). Och visst, det är väl inte jättekul.

    Men ärligt talat, jag tycker det är ett hån att försöka jämföra det med vad överviktiga får utstå. (Jag talar iofs bara för mig själv, inte för andra smala). För att vara smal är inte i närheten så skambelagt i dagens samhälle som överviktighet är. Så jag blir också lack när jag läser kommentarer som går ut på att smala blir lika påhoppade som tjocka. Det är helt enkelt inte sant.

    • Jag tror många smalkommentarer kommer ur avundsjuka i dagens smalhetssamhälle (hets som i hetsig). Inte för att det är roligare att höra tjatet ändå, men jag kan garantera att fettokommentarer inte kommer ur nått annat än elakhet.

      Jag har inga problem med att folk påtalar att ockå smala får kommentarer, det som stör mig är när det hintas att eftersom smala också får kommentarer så är det som överviktiga (samt inte överviktiga som t.ex. UnderbaraClara) får stå ut med ibland på en daglig basis skitsamma, nått vi ska stå ut med utan att klaga. Särskilt eftersom vi anses ha dragit kommentarerna på oss själva genom att bli rundare.

  3. Ping: Vilt blandade tjocka funderingar. | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

