Jag laggar…

Jag känner att jag laggar riktigt rejält här i bloggen och skriver om saker som redan snurrat runt flera varv i media, bloggar, på twitter och i andra sociala medier. Jag håller alltså inte riktigt bloggen à jour, men ska försöka bli bättre på den saken.

För 3,5 år sedan blev jag ihop med en riktig schlagergalning till kille, ni vet en sån där person som inte skämtar när han får panik i blicken över att kanske missa en deltävling. Själv hade jag i många år varit för cool och ball för att kolla på någon deltävling eller ens finalen i Melodifestivalen, men fick falla till föga för husfridens skull (det är inte som att man kommer undan i en etta). Motvilligt fick jag också börja erkänna att det var rätt kul.

Alltså tittade vi på programmet i helgen vi med som så många andra och jag lyckades i direktsändning få syn på den omtalade Thorstenkramen, ni vet när Thorsten Flinck tog sig friheten att ta Gina Dirawi (känd som Ana Gina) på rumpan.

Jag reagerade direkt när jag såg det med ett ”Men vad faan gör han!?!” och så tänkte jag på hur pinsamt och jobbigt det där måste vara för Gina som kommer från en religiös familj. Som själv uppvuxen i ett religiöst hem (dock kristet och inte muslimskt, men monoteism som monoteism eller nåt) vet jag ju att det är lite mer kontroversiellt med sådana grejer än vad det är ibland sekulariserade människor. Av olika anledningar. Jag har blivit uppmärksammad på att Gina också sagt i en intervju att hon hade tänkt ”Oj, vad ska pappa säga!” när det hände vilket jag anser styrker min tanke om att det inte var en liten skitgrej för henne.

Nu kan man ju som sekulariserad svensk tycka att just en sådan aspekt som vad ens familj ska tycka om saker inte borde spela roll för folk, men har man aldrig levt i ett religiöst hem vet man faktiskt inte riktigt hur det känns. Så är det bara. Det är för all del inte bara religiösa människor som bryr sig om det utan så fungerar de flesta kulturer runt om i världen, man bryr sig helt enkelt om vad andra tycker, det är bara de saker man är orolig över att folk har åsikter om som kan skilja sig åt från person till person.

I debatten som följde efter programmet har det utropats all från ”Diska det jävla äcklet från tävlingen!” till ”Äsch den kåta bruden tyckte säkert att det var kul och ville knulla!”.

Nått lite mer ”neutralt” som folk också har dryftat är tanker om att det skulle ha varit uppgjort i förväg. Jag måste säga att jag tycker nästan att de är de mest talande för vårt samhällsklimat där kvinnokroppen ses som konstant sexuellt tillgänglig. Att man tror att det görs upp som en rolig grej att en man ska ta en mer än hälften så ung tjej på arslet och att det ska vara tydligt att det inte var nått hon ville. Vad är det som skulle vara så kul med det? Är det verkligen roligt med ofredande?

”Hon sa att hon ville ha en Thorstenkram!”. Det är också en förklaring som stör mig riktigt mycket. För det första så innebär inte att man vill ha en kram att man också vill bli tafsad på. För det andra så om Thorsten anser att det där är en ”Thorstenkram” så är det kanske dags för honom att börja rannsaka sitt inre. Jag kan garantera er att en ”Matildakram” inte genererar några skamgrepp på någon kroppsdel för det är inte en person som jag vill vara.

Sen tänkte jag också på Helena Bergströms kommentar om att Gina ”är så pass strong att det kan hon ta det”. Hur kan det komma ur munnen på en person som relativt nyligen pratat om sextrakasserier inom teatervärlden och att det är förjävligt? Det känns bara så fruktansvärt inkonsekvent! Är det värre med tafs som sker i det fördolda än tafs som sker i direktsändning framför antagligen hundratusentals tittare?

Och tillslut: Jag och Patrik tyckte att Abalone Dots och Loreen var bäst och att det var trist att de första inte kom vidare.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

