Min version av en kvinnlig spelkaraktär.

Precis som många andra gamers har jag sedan länge varit trött på objektifieringen av kvinnor i tv-spel och datorspel. Kvinnliga karaktärer är ofta, för att inte säga alltid, storbystade och lättklädda och det zoomas gärna in på deras bröst och stjärt.

För mig är möjligheten att kunna spela en kvinnlig spelkaraktär avgörande för att jag ska fasta för ett spel, antagligen för att det får mig leva mig in starkare i spelet.

För några dagar sedan bestämde jag mig för att börja skissa på en egen version av en kvinnlig spelkaraktär. Jag ville att hon skulle ha en fysik som såg ut att klara olika strapatser och att kicka ass samt att hon skulle ha kläder som var funktionella för att springa runt och spöa skiten ur fiendekaraktärer. Detta blev resultatet:

20120203-102228.jpg
Jag snodde konturerna från denna bild av MMA-fightern Gina Carano, en vältränad kvinna med ett BMI i normalspannet.

20120203-102825.jpg

3 thoughts on “Min version av en kvinnlig spelkaraktär.

  1. Bra där! Det är bra att ha konstruktiva förslag jag kan använda nästa gång jag hamnar i en genus&speldebatt. (Har faktiskt hänt, trots att jag inte spelar.)

    • Tack! Jag kände att jag behövde sätta mina idéer på pränt för att se att det funkar även utan u-ringningar och utmanande poser.

      Ofta när man ska välja spelkaraktär och de finns kvinnlig att välja så är det bara en mot två eller tre manliga. Då kan man bara välja den sexiga bruden medan de manliga karaktärerna kan vara både långa och korta, i olika stadier av biffighet från slank till muskelmonster samt ha olika etnicitet.

  2. Ping: Jag tycker nog att de skjuter över målet med denna kvinnliga spelkaraktär. Men A- for effort!(?) « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

