Sverigedemokraterna talar till folks sämsta sidor

Man vet man blivit gammal när ens ungdom
Börjat glittra som Allens Manhattan
Dan före dan

Idag längtar jag tillbaka till mina tonår på 90-talet. När nynazismen kändes som ett hanterbart hot. När det bara var en grupp missförstådda unga, främst män, i socialt och eller ekonomiskt utanförskap som fångats av ideologin. När allt bara kunde bli bättre, när allt bara SKULLE bli bättre. När mänskliga rättigheter gick framåt. Idag känns det inte så längre. Idag känner jag bara hopplöshet och ångest.

Och jag känner mig svingammal, som om all kraft gått ur mig.

70 år. Mindre än en mansålder. Var det så lätt för Europa att glömma? Tydligen är det så.

Jag kommer, som tidig 80-talist, från en generation som i skolan fick möta människor som överlevt förintelsen. Jag har inom ramen för mina föräldrars politiska engagemang hängt med Nina och Jerzy Einhorn, tagit del av deras berättelser och visdom. Det är vi som föder och uppfostrar morgondagens medborgare nu. Kommer det att märkas? Har vi lärt oss nåt? Har vi lärt oss nåt som tydligen inte förmedlats till alla de ute i Europa som röstat brunt igår?

Tidigare har jag käckt och förhoppningsfullt försökt tänka att nazism, rasism, transfobi, homofobi, kvinnohat och alla andra medmänsklighetsfrånvända tankegångar som folk bygger vidrig politik och vidrigt beteende på kommer att dö bort med äldre generationer. Att progressiviteten kommer att skapa det bättre samhället av sig själv. Nu är jag inte lika säker. Nu känns det bara som att historien upprepar sig.

Häromdagen började Patrik prata om att vi kanske skulle skaffa ett barn ändå, att uppfostra till en trevlig person och vi pratade om hur det skulle vara och om allt vi skulle lära hen. Idag känns sterilisering som det bästa alternativet igen. Och då hade vår unge ändå varit sådär härligt flyga under radarn normativt vit som vi är.

Sverigedemokraterna talar till folks sämsta sida. Den småaktiga, skitiga, hatiska sidan som vi alla har mer eller mindre av.

Vissa säger att tiggarna haft effekt i valet. Kan det vara så? Ja, kanske. För nog är det obekvämt, beklämmande och JOBBIGT att skåda mänskligt lidande i vitögat på en daglig basis. Att ryckas ur sin komfortzon. Det tycker jag med, men jag är inte dummare än att jag fattar att klumpen i magen inte har med tiggarna i sig att göra, utan känslan av hopplöshet över att det inte går att på egen hand skapa någon varaktig positiv förändring för dem. Det pratas om att de är ”organiserade”, jag hoppas verkligen det! För då kommer den lilla hjälp en kan avvara till nytta för alla.

One thought on “Sverigedemokraterna talar till folks sämsta sidor

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

