Menstrual hygiene day

MHDay_infographics_fin

(Klicka på bilden för att få upp en större vy)

Idag, den 28:e maj, är det Menstrual hygiene day, eller Menshygiendagen. Som varandes inne på mitt 20:e år som menstruerande (ett ord detta rättstavningsprogram inte kan stava till…) kunde jag inte göra annat än uppmärksamma detta.

Dagen syftar till att samla individer, organisationer, företag och media för att skapa en enad och stark röst för personer med mens världen över för på så sätt att bryta tystnaden och tabun kring menshygien.

Att menstruera är knappast okontroversiellt här i väst, vilket alla som har mens och kanske även de som inte har det här nog är medvetna om:mens

Men runt om i världen finns andra problem, som fördomar, brist på kunskap och dåliga möjligheter till att sköta sin hygien vid mens. Menstrual hygiene day har en mycket intressant hemsida jag tycker ni ska gå in på.

Angående min egen mens tänker jag i år investera i en ny menskopp, det bästa mensskydd jag någonsin haft! Eftersom jag har riklig mens räcker inte min Mooncup B riktigt till de första dagarna och nätterna, särskilt inte om jag inte samtidigt äter Cyklo-f. Det är jobbigt att behöva tömma ofta och vara orolig för läckage. Jag gillar verkligen min Mooncup och har haft den i 5 år nu och den funkar också under dagar med mer ”normalt” flöde, trots att jag nu är 30+, men jag funderar på att köpa en Mami Cup att alternera med eftersom den koppen har stor kapacitet. Dock är jag inte riktigt säker på mitt val än eftersom den koppen är mjuk och jag inte vet om det passar mig. Är det någon som har tips tas de tacksamt emot!image

 

 

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

