Tanken var god…

Bloggedi blogg blogg…

Jag hade tänkt att jag skulle passa på att blogga om nått intressant som kan fånga folks uppmärksamhet nu när Lady Dahmer varit så snäll och skickat sjukt mycket trafik till min blogg. Ok, det var jag som skamlöst gjorde reklam för min blogg eftersom hon använt en bild jag scannat in ur en leksakskatalog i november, man tar ju sina chanser! Men sen åt jag middag och blev bara så förbaskat trött och seg så jag knappt kan tänka en intelligent tanke, så det där intressanta inlägget får vänta till lite senare.

En bra grej jag dock har lust att tipsa om är att vi köpt ett USB-tangentbord som jag kan använda till iPaden så jag slipper skriva blogginlägg på skärmen. På så sätt blir iPaden lite som en liten bärbar dator.

Vi valde ett billigt Deltaco TB-603. USB-kontakten kopplar man sen in i Camera Connection Kit-prylen med USB-ingång. Dock protesterar iPaden då:

Inne i WordPress-appen

Man kan tyvärr inte vara säker på att det fungerar lika med alla USB-tangentbord. Av någon underlig anledning fungerade det t. ex. inte med ett Appletangentbord. De har USB-ingångar vilket får iPaden att protestera att enheten kommer dra för mycket ström. Men inte ens när man körde med en ”fullösning” som funkat till andra saker, t.ex. ett USB-keybord, och kopplade via en USB-hub för att lura den att inte tycka att tangentbordet kommer dra för mycket ström.

Det enda jag stör mig på med detta tangentbord är att det bara har en Shift-tangent och att den sitter till höger i tangentbordet, detta för att jag vid vanliga tangentbord främst använder den vänstra Shift-tangenten. Andra tangentbord vi sett har inte det ”felet”, men det är ju så dags att tänka på nu. Som tur är vänjer man sig rätt snabbt vid att använda den högra tangenten.

Apples iPad Camera Connection Kit är också en bra grej jag kan tipsa om. Särskilt för oss fotointresserade, precis som namnet skvallrar om, men som man kan läsa i min sambos blogg har den även andra spännande användningsområden, t. ex. musiknörderi.

I kittet ingår två prylar (i brist på bättre ord) som man kan sätta in i dockkontakten, den ena med USB-ingång och den andra kan man sätta ett SD-kort i. På så sätt kan man t. ex. ta minneskortet direkt ur sin digialkamera och föra över bilderna till iPaden. Även bilder i RAW-format är inget problem, även om de säkert ändrar format under processen. Har man då som jag en iPad2 med 3G så kan man alltså vara ute och flänga på stan eller i naturen, ta bilder och snabbt skicka eller publicera dem på nätet. Vill man redigera dem finns det möjlighet att göra det i bildprogrammet som följde med iPaden eller så kan man ladda ner en väldigt simpel men ändå användbar Photoshop-app, PS Express, som i sin enklaste utformning är gratis.

Den översta bilden i detta inlägg är taget med vår Canon EOS 550 D, överförd till iPaden och redigerad i PS Express. De andra två är skärmdumpar som man tar genom att samtidigt trycka in hemknappen och vila-/väckningsknappen någon sekund för att sedan släppa, då blir det som en fotoblixt över skärmen och om man har ljudet på iPaden, vilket jag sällan har, blir det ett klickljud som från en kamera.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

