”Vi vill inte förändra världen, vi vill bara sälja leksaker!”

Nu börjar vi närma oss julen och med den kommer såklart alla leksakskataloger neddimpande genom brevinkastet. Den senaste som kom idag var Jättekuls (en leksaksbutikkedja som jag tror bara finns i Skåne) och de hade nog de pråligaste modellande flickorna jag någonsin sett.

Jag bläddrade snabbt igenom den när jag satt på toa och råkade då få syn på en bild som fick mig att tänka ”Varför har de en tonåring poserande med en dockvagn?”. Genast bläddrade jag fram sidan för att titta närmre på den och såg att det inte alls var en tonåring, som satt med en vagn som visade sig vara en hundvagn ”Från 5 år”, utan en rätt extremt upphottad och retuscherad flicka.

Ursäkta mig, kan ni inte sätta på barnet som ska leka med det rosa och lila köket med tillbehör lite mer puffärmar och volanger? Jag tror inte budskapet riktigt gått ända fram till mig än…

Över huvud taget var det inte lika mycket bilder på lekande pojkar som flickor i reklamkatalogen och framförallt var de inte lika stora, stylade och framträdande.  Allt som allt räknade jag till 20 bilder på barn som uppenbarligen skulle föreställa pojkar och 33 flickor och då såg pojkarna genomgående ut såhär:

Medan flickorna genomgående såg ut såhär:

Hade jag haft barn och då särskilt en dotter vet jag inte om jag hade velat att hon tittade i den katalogen för jag tyckte verkligen att den var extrem angående styling av flickorna. Nästan varje bild signalerade bara hur otroligt viktigt det är att vara söt och fin.

För två veckor sedan var jag förresten in på Jättekul i Lund och gissa vilken docka jag hittade där. Jo den som det varit sådana rabalder om för någon månad sedan (eller i alla fall en snarlik om det nu inte är exakt samma tillverkare).

Om någon undrar över rubriken i detta inlägg så är det en kommentar som min då medie- och kommunikationsvetenskapspluggande sambo och hans uppsatsgrupp för några år sedan fick från ett företag som säljer leksaker. Detta när de intervjuade inför ett arbete om leksaksreklam ur ett genusperspektiv. De tyckte att uttalandet var så talande för branschen så att de satta det som underrubrik på uppsatsen.

13 thoughts on “”Vi vill inte förändra världen, vi vill bara sälja leksaker!”

  1. Hualigen. Sånt där har jag lyckats undvika hittills, men det lär väl komma en dag då jag också håller en sån där katalog i handen och undrar om jag ska kräkas eller gå och gömma mig under en sten…

    • Det som faktiskt förvånar mig är att jag tycker mig se att det blir värre och värre med åren. Dessutom kommer jag ihåg hur roligt jag tyckte det var att titta i katalogerna när jag var barn så jag antar att det är samma sak med dagens barn och det gör mig bekymrad.
      Katalogen hamnade i vår pappersåtervinning direkt efter att den fyllt sitt syfte för blogginlägget.

  2. Ping: Fröken Bella » Blog Archive » Lagom till jul

  3. Självklart förstår jag det, misstänkte att du inte skulle publicera kommentaren men ville ändå göra dig uppmärksam på det om du inte visste. Vilka människor det finns. Och kommentarerna under inlägget! Keep up the good work och försök att tänka på att vi är många som verkligen gillar din blogg :)

    • Tack, det värmer verkligen att få höra!
      Ja, jag klarar knappt av att gå in och läsa, men jag tänker att vettiga människor som ser det och sen ser vad det är han förvrängt inser att det inte är jag som är dum i huvudet. Inser de inte det så kanske de inte är några jag vill umgås med eller jobba för ändå :)

  4. Ping: Tanken var god… « Matildas blogg

  5. Men helt seriöst! Orka bry sig. jag kan inte påstå att jag på något sätt har blivit skadad för att jag bar en rosa tröja när jag var liten, eller för att jag lekte med dockor. Tycker det är så jävla överdrivet att alla ska vara emot kläder och leksaker för barn, är detta en jävla innegrej att störa sig på?
    Köp bilar till dottern och dockor till sonen och håll truten.
    Men till 99,9% dras just flickor till det där gulliga och söta! Det finns i generna.. Löjligt att tvinga på sina söner en klänning för vara så jävla anti! Fjanteri!!

    • Nej, jag blev (uppenbarligen) inte heller skadad av att vara mammas prinsessa i rosa och lila och leka med barbies, men jag förstår inte riktigt hur det relaterar till detta inlägg?
      Det jag vänder mig mot är hur barn porträtteras i leksakskataloger, du vet reklam riktad till barn. Inte leksakerna i sig.
      Sen tycker jag varken att man ska tvinga på söner rosa klänningar eller tvinga av döttrar desamma, men inte heller att man ska säga nej ”det går inte p.g.a. ditt kön” om nu en pojke vill ha klänning.

  6. Ping: Förbättring av BR leksaker! « Matildas blogg

  7. Ping: Leksakskataloger 2012 « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

