Tandborstningstips

Bildkälla

Jag har läst på Familjeliv.se och bloggar att många har problem med tandborstningen av sina barns tänder, barnen vill inte och föräldern tycker det är jobbigt att tvinga även om man måste. Tandhälsa är ju jätteviktigt och det är viktigt att grunden för den läggs tidigt! Gå inte på några sagor om att det inte spelar nån större roll förrän permanenttänderna kommit fram för det är inte sant.

Även min ena systerson som blir 4 i slutet av månaden är en riktig pärs att försöka borsta tänderna på. Det tar en halvtimme med gråt, skrik och förhandlande att ens få in honom i badrummet.

Så idag fick hans ömma fader en snilleblixt. Han googlade ”tandlös” i sökmotorns bildsökning och fick fram bilden och sade ”Du vill väl inte se ut sådär?”. ”Jag har aldrig tidigare hört min son be mig borsta längre tid och mer noggrant.”. Uppenbarligen fungerar det bättre än abstrakta berättelser om Karius och Baktus. Det ska bli spännande att se om effekten blir långvarig.

Nu funderar jag på att tejpa upp den bilden på badrumskåpet här hemma, så jag kan titta på den när det känns drygt att använda plackers och eltandborsten innan sänggåendet!

Kanske borde sätta en på kylen med så jag håller mig borta från skadligt socker, främst i form av min drug of choise – glass! Lördagsgodis (innefattande allt sockrigt, smarrigt som både godis och sånt i fika- och efterrättskategorin) var inte en så dum idé för både liten och stor.

7 thoughts on “Tandborstningstips

  1. Ja det är nog en bra sak.. Jag har aldrig fått in den där rutinen på mig själv, har aldrig blivit tillsagd att borsta tänderna som liten och det har resulterat i att jag idag har helt förstörda tänder.
    Det plus min enorma tandläkarskräck gör att jag måste spendera onödigt mycket pengar på att bli nedsövd och laga hela jävla käften.

    Men med barnen finns det ingen tvekan, tänderna ska borstas! De ska lära sig tidigt och få in rutinen jag aldrig fått och samtidigt så sätter jag in rutinen för mig själv.
    Det är riktigt svårt att ”träna om sig” som vuxen med vissa saker, eller jag har iaf svårt för det men jag försöker.

    • Jag tror inte att det är en helt ovanlig reaktion. Min mormor var inte så noga med mammas tänder och det har mamma inte varit så glad över.

      I vårt hem var det dock ingen pardon. Tänderna skulle bara borstas. Jag kan inte komma ihåg att vi protesterade, antagligen lämnades det inte utrymme för det. Jag var minst 10 år när min mamma bötjade låta mig borsta tänderna själv på kvällen. På morgonen hade jag fått borsta själv sen 6 års ålder för att lära mig.

      Vår generation som fått med sig tandvården från de var små förstår inte alltid på samma sätt som de som inte fick det vikten av tandborstning så de förstår inte alltid att det inte är skitsamma med barnens tänder och att det inte ordnar sig av sig självt. Dock brukar de få ett uppvaknande när de tar barnen till tandläkaren och det ser ut som skit och kompani i munnen på telningen.

  2. För mig har det funkat bra med att berätta fakta för äldsta barnet, tänderna behöver borstas för att inte få hål. Det tar emot i mig att hitta på om tandtroll och saker, genomskådar inte barn sånt förr eller senare liksom? Tycker barn oftast är kloka och förstår fakta.

    • Jag tycker också att barn är klokare än vad många ger dem cred för.
      För detta syskonbarn hade dock inte resonerande kring hål någon effekt trots välartikulerade och välinformerade föräldrar. Han är inte så förtjust i att lyssna ö.h.t. när man talar om saker han inte gillar/gillar men inte får göra. Ungefär som sin mamma! ;-)

      Men en bild talade uppenbarligen mer än 1000 ord. Om hans morfar hade smajlat vidare hade han kunnat se effekten av småätande och slarv med tandborstning IRL.

  3. Ping: Om “hen” « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

