Långdistanskudde?

FullSizeRender

 

Nej men åh vad fint och gulligt att kunna se när den andra personen ligger sin kudde! Då blir det ju som att sova tillsammans fast vi sover åtskilda.

Jag antar att det i alla fall var meningen med ”långdistanskudden” som lyser upp när den andra personer ligger på sin. Tanken är kanske romantisk men själv får jag mest en klump i magen.

Jag tänker på när jag var i en kontrollerande relation och vad det hade kunnat innebära om vi hade haft en sådan kudde. Hade han haft möjlighet hade han säkerligen köpt sådana och krävt att vi använt dem. Telefonen hade antagligen ringt om jag inte legat i sängen när han förväntat sig det, och gud nåde mig om jag hade rullat av kudden mitt i natten. Psykologiska galler hade plötsligt blivit så mycket mer fysiskt påtagliga och jag hade känt mig ännu mer fången än vad jag redan gjorde.

Det kan på många sätt vara väldigt jobbigt att vara i en långdistansrelation. Det har sina fördelar, som spänning och att vardagen inte smyger sig på lika snabbt som annars, men såklart många nackdelar med. Jag har erfarenhet av mer än en och under olika långa perioder. Främst är det jobbigt för att man inte kan träffas så mycket som man kanske hade velat. Men också är det jobbigt för att distansen kan skapa situationer där man känner svartsjuka och osäkerhet i relationen. ”Var är hen? Vad gör hen? Vem är hen med?”. Småsaker förstoras. Ett för sent eller för kort svar på ett sms kan skapa katastrofkänslor, ”Tycker hen inte om mig längre? Vill hen göra slut?”. Jag hade i alla fall inte velat sitta och stirra på en kudde som inte lyser under perioder när jag mått dåligt över distansen.

För mig är tillit den främsta grundstenen i alla relationer. Då känns det lite konstigt med en lansering av en produkt som snarare känns som en form av övervakningsutrustning än nått annat.

Och vem kan sova på en kudde som lyser? Inte jag i alla fall!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

