”Samtyckesbrott”

TW våldtäkt.

”Här är vinnarordet!” (<- länk till artikel i Resumé)

”Genom tävlingen ville Linda Holmgren förändra attityder och värderingar kring sex, och förtydliga vad ett sexuellt övergrepp egentligen handlar om.”

Uppenbarligen handlar det inte om våld, då? ”Samtyckesbrott” istället för ”våldtäkt”. För det finns faktiskt våldtäktsmän som inte vill identifiera sig som sådana eftersom de inte anser sig ha utfört våld och då måste vi tydligen ta hänsyn till dem.

Jag undrar om folk som drar ingång snack som detta ägnat en endaste liten tanke åt oss som faktiskt utsatts för våldtäkt och hur detta kan vara triggande för oss? Gissningsvis har de inte det. Det fanns andra intressen som var mer skyddsvärda. Som våldtäktsmäns och vad de vill erkänna sig ha utfört för brott.

Det är högst tveksamt om någon av de två män som gått över mina gränser och våldtagit mig haft en verklig insikt i att vad de gjorde var ett brott. Jag tror att de fattade att det inte var riktigt rätt, annars hade de inte ägnat så mycket tid åt att försöka övertyga mig om att deras beteende inte varit brottsligt fast det var det. Med vittnen så det inte bara hade varit ord mot ord hade de kanske till och med kunnat åtalas och dömas. Till och med i Sverige. Men det var inte som att de gömde sig i några buskar i en park och kastade sig över mig när jag gick hem en mörk kväll. Alla vet ju att det bara är sånt som är ”äkta” våldtäkter. Inte när ens pojkvän ger sig på en. Tydligen.

Ibland undrar jag var folk tycker är våld egentligen. Vissa verkar bara anse att sparkar och slag är våld. Eller att ge sig på någon med vapen, fast inte så illa så de dör. Inte att knuffa någon oavsett om de ramlar och slår sig av knuffen, eller ens att hålla struptag på någon. Vissa verkar bara anse att sådant som orsakar blodutgjutelse eller blåmärken är våld. Själv tycker jag att det är solklart att det är en våldshandling att penetrera eller omsluta en annan persons kropp på ett sexuellt sätt. Det är illa nog när det inte är sexuellt!

För mig låter ”samtyckesbrott” som att man bara sket i vad någon tyckte, vilket kan göras i massor av olika sammanhang. Som min vän som blev tvångsklippt av sin mamma i tonåren medan pappan höll fast hen, bara för att de inte tyckte att hens frisyr var så som de ville. Där kan vi snacka om samtyckesbrott. Och det är långt ifrån ok, men det är inte våldtäkt!

Senaste en man gick över mina gränser var när en f.d. vän som sov över hos mig som så många gånger förr bestämde sig för att börja tafsa på mig när jag sov. Jag blev så rädd när jag vaknade av det så jag bara låg stel och stirrade in i väggen utan att säga ett ord. Han slutade när hans händer trevat sig ner mellan mina ben och då insåg att jag knep ihop dem för allt jag var värd. Hade han fortsatt, kanske till och med ”stoppat kuken i mig”, för att tala klarspråk, hade jag definitivt känt mig utsatt för våld. Absolut våldtäkt. Även om en domstol kanske hade hävdat ”passivt samtycke” i domskälen.

Problemet, som jag ser det, är att många verkar tycka att våldtäkt utan (vad de anser är) våld bara är lite sex utan samtycke. Jag är inte oskyldig själv när det gäller att upprätthålla sådan diskurs. Så sent som igår omskrev jag våldtäkt som att en person hade ”sex med mig mot min vilja”. Men det är inte sex, det är våldtäkt!

Någon skrev att det inte borde kallas våldtäkt om inte våld var inblandat för att hen sett det på film och det såg inte så farligt ut. Nej det ser kanske inte alltid så farligt ut. Kanske kan det till och med se ut som att det är lite spännande och skönt för den utsatta. Det finns de som vittnar om övergrepp som känts sköna, när kroppen reagerat med njutning. Men det betyder inte att det plötsligt övergått från våldtäkt till sex! Snarare kan de skapa andra jobbiga och svårhanterliga känslor av skuld och skam.

”Jag är otroligt glad att vi nu har ett ord som förtydligar att en våldtäkt är lika vidrig även om det inte ingår våld.” 

Jag håller inte med. Jag tycker bara att folk har en väldigt sned bild av vad våld är. De verkar tycka att begreppet urholkas om sånt som inte är sparkar och slag eller kanske till och med knivhugg får vara med och heta våld. Det kan de tycka, men jag har inga planer på att någonsin hålla med.

Ska vi snacka olika grader av våld tar jag hellre en handflata i fejset varje dag i veckan än en ovälkommen kuk i min fitta.

One thought on “”Samtyckesbrott”

  1. Ping: Om ”samtyckesbrott” på SVT opinion | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

