Apoteket bryr sig om kvinnors mensekonomi, not.

20120621-034425.jpg

Apoteket! Om ni verkligen hade brytt er om kvinnors mensekonomi hade ni börjat sälja menskoppar! Men det gör ni inte. Varför? Kan det bero på menskoppens dåliga lönsamhet p.g.a. att den håller i flera år kanske? Dåliga lönsamhet för ER alltså, för kunderna hade det ju varit en bra affär.

Apoteket borde verkligen ta sig i kragen och börja sälja menskoppar! Det finns t.ex. tjejer under 18, vilka p.g.a. sin ålder inte får handla i många nätshoppar, som har svårt att få tag på en menskopp. Tjejer som inte har någon över 18 som de vill eller vågar be hjälpa dem handla en. Deras dilemma hade försvunnit om apoteket sålde menskoppar.

Kom igen nu Apoteket! Uppgradera ert mensskyddsortiment med ett både miljövänligt och plånboksvänligt alternativ! Då kommer era kunder få ännu mer pengar över till annat! Dessutom hade det antagligen bidragit till en bredare acceptans för detta mensskydd som fortfarande ses som äckligt av många.

22 tankar på “Apoteket bryr sig om kvinnors mensekonomi, not.

  1. Hej Matilda! Majoriteten av kvinnorna köper sina mensprodukter i dagligvaruhandeln, dvs vi har en relativt liten marknadsandel. Har vi en mindre roll inom en varugrupp tvingas vi göra ett urval av sortimentet vi erbjuder. Vi har prioriterat produkter som tilltalar de flesta, dvs. vanliga mensskydd, inte nischprodukter, som menskoppen. Vi har tagit ditt önskemål till oss och kommer att se över möjligheten att uppdatera vårat sortiment vid framtida revideringar av intimsortimentet.

    • Ja ni borde seriöst fundera på det! Som kommentaren ovan skriver är det skandal. Ni borde vara i framkant gällande positiv påverkan på miljö samt kvinnors underlivshälsa, hur yttepytteliten marknadsandel ni än har!

    • Tror att detta är en produkt som tilltalar de flesta, om de bara vet om den och dess fördelar. Har inte hört en enda av mina vänner och bekanta som ”trivs” med de mensskydd de har, har bara hört beklaganden.

    • Intressant att kalla menskoppen för nischprodukt tycker jag, vilken nisch skulle det handla om? Kvinnor? Precis som alla andra mensskydd vill säga. Enda anledningen till att menskoppen används i mindre utsträckning är ju just för att den inte finns tillgänglig på apoteket eller i livsmedelsaffären, där de andra mensskydden finns, samt att många inte ens vet om vad det är. Om apoteket skulle ta på sig att informera om menskoppen och ha menskoppen i sitt sortiment skulle ni nog märka att det är en produkt som tilltalar de flesta. Det finns ju egentligen inget bra argument för att inte sälja menskoppar på Apoteket.

  2. Nog för att jag tycker att menskopp är en smått obehaglig (om än miljövänlig och klok!) pryl (bästisen kör på den, jag är mer en engångsmänniska när det kommer till hygienprodukter) – men apoteket om några borde sälja den! Än så länge är det lite new age-stämpel över menskopp och det är ju synd.

    • Jag kan förstå att vissa tycker att menskoppen, eller snarare hur den används känns obehagligt (även om jag blir skitsur när syrran som är bl.a. biologilärare skriver att den är äcklig till sina elever bara p.g.a. sin personliga preferens).
      Håller verkligen med om att Apoteket om några borde sälja den. De borde gå i bräschen för saluföring av en sådan produkt som kan hjälpa till att minska sopberget samt utsläppen vid tillverkning av engångsartiklarna. Även om inte alla vill gå över till en återanvändningsbar produkt så gör varje person som vill det skillnad.

      • Haha vad har du för syster egentligen ;-) Hur exakt kan en menskoppen vara äckligare än en tampong eller binda? När blir blod äckligare än blod? Är det extra mycket bakterier i blod som samlas i en kopp än sugs upp i säkert giftigt kemiskt besprutad bomull (eller är det plast det är..nå ja, säkert inget sunt och fräscht i alla fall)!? Jag förstår att man vid första tanken tycker att det är äckligt men jag förstår inte hur man kan tycka det om man tänker till.

      • Jaa du, efter över 20 år med mens och uppfostran av en tonårsdotter samt magisterexamen i matte NO kan man ju tycka att det borde finnas en lite större förståelse för mens och vad som är äckligt. Dessutom tycker jag att hon, baserat på hennes djupa engagemang för jätteräkornas påverkan på mangroveträsken, borde vara intresserad av att minska sopberget. Kanske genom att prata om menskoppen som ett mensskyddsalternativ när sånt kommer upp under lektionerna.

  3. Jag efterfrågade också menskopp i vårt lokala apotek och framför mig finner jag en kvinna som ser ut som ett frågetecken. Hon hade verkligen INGEN aning vad jag pratade om.
    Denna underbara lilla tingest behöver mer uppmärksamhet och apoteket skulle defenitivt tjäna på att gå i bräschen för det.
    Och det här med att ”nischa” sig är väl ändå det dummaste jag hört? På apoteket har jag hittat hantlar, öronproppar och solhattar. De skulle strunta i någon av dessa produkter och satsa på menskoppen, som man för övrigt förväntar sig att hitta på apoteket till skillnad från de andra btw. Då kan de snacka nischande och tas på allvar.

    • Jag tycker att det är konstigt när just apotekspersonal inte vet vad en menskopp är, precis som du säger så borde det ju vara en produkt som faller inom deras ”nisch”. Menskoppar har ju funnits i någon form länge, fabrikstillverkad sen 30-talet har jag för mig, samt att många använde sitt pessar som en sådan.

  4. Pingback: Skavsår « Tristessa

  5. Jag blir så förbluffad över allas förväntningar på apotek. Där har ni företag som verkligen ska vara stolta över sina varumärken, som ni alla är med och bygger upp.

    Men hur kommer det sig? Sannolikt skapades den här bilden från början under apoteksmonopolet.

    Men: När ni trodde att stora snälla Apoteket var på er sida när det gällde ert välbefinnande, så hade Apoteket AB dotterbolag som själva tillverkade mensskydd; trosskydd, bindor och tamponger.

    Och gissa om de tjänade pengar, då som nu.

    Jag förstår fortfarande inte denna apoteks-dyrkan som finns i Sverige. Apoteksbolagen finns inte där enkom för oss, de tjänar pengar som alla andra bolag. Det är naturligtvis inget dåligt i sig – företag ska tjäna pengar.

    Nu – efter avregleringen – tjänar alla apoteksbolag pengar på slit-och-släng-skydd som de säljer under egna namn.

    Varför skulle de sälja menskoppar och skära benen av sig själva?

    • Det apotek jag kritiserar här är det som är direktägt av staten alltså av MIG och alla ”apoteksdyrkare” i Sverige, så jag förstår inte alls den otrevliga, nedlåtande tonen i din kommentar. Är det konstigt att jag med flera tänker mig att staten har ett intresse av att värna om mig?
      Säljer du menskoppar till personer utan eller med begränsad rättshandlingsförmåga? Om inte, vem ska då göra det om inte ett direkt statligt ägt företag som säljer linknande produkter?

  6. Förlåt, det var inte meningen att vara nedlåtande.
    Apoteket är ett vinstdrivande företag som själva har dotterbolag som tillverkar engångsskydd som är mer lönsamma.
    Jag kontaktade dem för flera år sedan innan jag själv sålde menskoppar, för att berätta om hur bra menskoppen är och sannolikt skulle vara även för dem och då svarade de att de inte hade för avsikt att utöka sortimentet av mensskydd.
    Beklagar igen, men det är värt att komma ihåg att även Apoteket, likt de privata bolagen på den numera konkurrensutsatta apoteksmarknaden, vill tjäna pengar.

    • Jag vet hur det funkar, är både jurist och politiker så jag vet väldigt mycket om väldigt många saker. Men bara för att det är som det är betyder det inte att det måste vara så. Det har t.ex. inte alltid varit så. Jag anser att jag ska kunna ha högre förväntningar på statliga bolag än på andra. Att det inte är så är nått som borde ändras, inte nått man lutar sig tillbaka, slår ut händerna och säger ”oh well, så är det bara!” åt. Det var därför jag skrev inlägget.

      • För några år sen vågade de ju på sig att börja sälja sexleksaker, nått som inte heller är förbrukningsvaror (såvida man inte lyckas bränna motorn i dem), så jag tycker inte att steget till menskopp borde vara så långt. Vetskapen om denna fantastiska produkt måste spridas och användandet måste mainstreamas för miljöns och alla kvinnliga underlivs skull!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".