ÅT HELVETE MED DEN JÄVLA P-RINGEN!!! 2.0

Jag har tidigare skrivit om mitt missnöje med p-ringen och mitt liv som p-hormonfri. För lite mer än en månad sedan bestämde jag mig dock för att ge den en chans igen men nu är ta mig faan det kokta fläsket stekt! DEN SKA UT OCH DEN SKA STANNA UTE!!!

Sedan jag började med p-ringen igen har jag nämligen drabbats av en förlamande trötthet jag känner igen. En trötthet som nämligen gjort mitt liv fruktansvärt jobbigt de senaste åren. Jag vill typ bara sova och även om jag sover jättemycket är jag så trött så ögonen går i kors. Ja, ni ser ju själva hur mycket jag orkat uppdatera bloggen på sistone!

Så jag testade att googla på p-ring + trötthet och fick upp nått svar från nån barnmorska som hävdade att oooooh nej p-ringen kan inte alls orsaka trötthet! Men så hittade jag i FASS att gestagen (ena hormonet i p-piller, p-ringar, p-spiraler, m.m. förutom östrogen) VISST har trötthet som biverkning!!! Det är den andra jävla biverkningen listad efter fucking jävla ökad aptit!

Ursäkta mina känsloutbrott och alla fula ord men jag är så jävla trött på att vara trött så att jag bara vill sätta mig ner och gråta!!! När jag vaknar på morgonen vill jag lägga mig igen fast jag sovit ordentligt! Om jag ger efter för den känslan vill jag sova ännu mer efter att jag vaknat. Det går inte att leva så här!

Efter att jag slutade med p-ringen kände jag livet och livsglädjen komma tillbaka. Istället för trötthet kände jag rastlöshet och en längtan efter att göra saker. Det var underbart!

Nu tänker jag sätta mitt hopp till latexfria femidomer istället. Wish me luck!

15 thoughts on “ÅT HELVETE MED DEN JÄVLA P-RINGEN!!! 2.0

  1. Det var exakt så för mig när jag slutade med p-piller. Efter många, många år av konstanttrötthet, humörsvängningar, ökad aptit och minskad sexlust bestämde jag mig för två år sedan att nu är det slut. Men det som gör mig mest förbannad är att jag som 14 åring satt hos barnmorskan och fick rådet att p-piller inte alls är farligt, däremot är de bra för dig som slipper bli gravid. Snacka om att styra min världs- och självbild åt helt fel håll!

    • Jag har fått så mycket sådana råd. Som tjej med riklig mens fick jag höra att det skulle vara rena rama medicinen för mig, och ja det har väl varit bra för mitt järnvärde, men jag för försöka hålla koll på det på andra sätt. För det är ingen tröst att ha ett perfekt järnvärde när jag är lika trött som när jag var nere på värden som nästan krävde en blodtransfusion!
      Det hade varit så bra om samhället inte bara tittade på p-piller som lösningen på oönskade graviditeter för det lägger en oerhörd press på tjejer att vara schyssta och ställa upp på att trycka i sig hormoner för sitt och sina partners bästa.

  2. Ååå jag har också problem med P-ring. Men har så svårt för att sluta använda den för jag började med den pga extrem mensvärk. Vill inte ha tillbaka den heller men funderar på om biverkningarna med ringen är värda det. Nån som vet nått som funkar mot mensvärk som inte har massa biverkningar?

  3. Lova Kopp: Se om du kan få utskrivet något starkare av din gynekolog. Jag har gjort 400 mg Ipren+1000 mg paracetamol gång efter annan och ändå haft s-tans ont. Tröttnade och fick utskrivet Orudis Retard. Provat ett par ggr (även detta i kombo med paracetamol) och det funkar bättre, om inte helt hundra. Kanske blir bra för dej?

  4. Ping: Om p-hormoner, sexlust och viktig uppdatering angående ”Den värsta våldtäkten”. « Matildas blogg

  5. Ping: And there was much rejoicing! | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

