Meeens, mens, mens, mens!

mensHär sitter jag och väntar på min mens igen. Imorgon är det dags, säger appen. Vi får se om min mens håller med. Maybe baby! Nejdå, jag skojar bara. Här blir inga barn gjorda.

Jag har inga problem med att skriva om mens här på bloggen eller på Twitter. Jag har inte ens problem med att prata mens med mina tjejkompisar längre, vilket jag hade å det grövsta när jag var barn och tonåring.

Mens är fortfarande ett stort tabu, menskoppar beskrivs som äckliga, i reklamen är mensen blå och ibland när man skriver om mens får man ett ”bläääää för mycket information hörrödu!” tillbaka. Det är klart att det finns tillfällen då det inte är lämpligt att prata om mens, och då är det kanske dumt att klämma i med ett ”Oj, haha, det kändes precis som att jag födde fram något! Bäst att gå på toa för min mens är nog kraftig idag!”. Det är inte heller sådana tillfällen jag tänker på utan alla de där det borde vara ok att prata mens.

Idag fick jag känna på att det fortfarande händer att jag drar mig för att ens hinta om mens fast det är i ett sammanhang där det är vara relevant. Det var i en grupp på Facebook där jag nämnde att det var den tiden på månaden när jag lägger på mig ett par kilo vätska. För att det var relevant i den kontexten. Det var jätterelevant! Men fan vad svårt det var att skriva det då! Det skaver fortfarande! ”Men usch, kommer de tycka att jag är konstig, äcklig och vulgär nu?”. Jag tvingade mig att ha med det ändå just för att utmana mig själv.

Mens är en del av en stor del av de flesta kvinnors liv. Den påverkar oss på olika sätt och det borde vara ok att prata om det.

När jag fick mens som nästan 12 år gammal kände jag mig så oerhört ensam fast jag hade systrar som hade mens och som jag kunde prata med. Tabuet var för stort för att jag skulle vilja prata om det, både med min familj men främst med mina vänner. Att inte prata om mens var dock inte något som funkade för mig, jag hade behövt prata om det för att lära mig mer om min kropp. Böcker och broschyrer med deras ”3 msk är vad du blöder, det kan verka mer men det är bara så lite fast vissa har riklig mens men dem skriver vi inte om mer än att nämna att de finns för genomsnittmensen är minsann 3 msk så den har du med!” hjälpte mig föga eftersom de inte stämde in på min mens och det var en process att komma underfund med mensen på egen hand som barn och ung tonåring.

Jag insåg precis att jag inte har någon kategori för mensen, så nu fixade jag en! Klart jag ska ha en sådan. Samt lägga till den i alla mina gamla inlägg om mens så att ni hittar dem lätt.

Bilden ovan hade en kompis till mig som motiv på en plånbok. Jag var väldigt avundsjuk!

4 tankar på “Meeens, mens, mens, mens!

  1. Haha, jag är så oschysst mot mina manliga kollegor på den punkten. Jag skäms inte för att prata om det så när de frågar ”Hur är läget idag då?” så kan jag utan problem svara ”Jag har sådan DJÄVLA mensvärk just nu!” och ibland märks det på dem att de inte riktigt var beredda på sådan öppenhet om det. Jobbar på ett kontor där jag i stort sett är enda tjejen (finns två till, men den ena är mammaledig sedan i våras och den andra går snart på mammaledighet) så det kan ju bli lite skum stämning ibland.
    Men vad fan, vad är EGENTLIGEN skillnaden på att säga ”Jag har huvudvärk” mot att säga ”jag har mensvärk”? En kroppsdel värker. No big deal. Jag säger ju iaf inte ”jag har fittvärk” haha :D

  2. Pingback: MeNS | CaLLeiSM

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".