Naturlig hudvård

Denna ska göra mig vacker!

Jag älskar hudvård och hudvårdsprodukter. Som fattig student måste man dock ibland hitta alternativ till de dyra märkena och då upptäckte jag något som jag brukar kalla skafferihudvård eller man-tager-vad-man-haver-hudvård. På Shenet kan man hitta många bra tips och recept. Tidigare har jag provat att göra min egen lavendelolja med mandelolja som bas, detta för att ersätta min älskade lavendelolja från Kerstin Florian som jag inte har råd med längre. Jag blev inte helt nöjd med resultatet, antagligen för att mandelolja är en olja som stannar länge på huden och därför är lämplig som massageolja, men jag tänker ändå testa receptet igen i framtiden, men då med nyponolja som bas då den innehåller mycket naturligt e-vitamin och motverkar därmed hudens åldrande. En skrubbfavorit är att blanda mandelmjöl med honung och en droppe av någon vegetabilisk olja, massera in i ansiktet och sen låta sitta i 10 minuter. Huden blir babymjuk. Mandelmjölet är lätt blekande på huden och honungen både antibakteriell och fuktgivande.

Nu har jag ju som sagt var upptäckt Lady Dahmers blogg och där hittat ännu mer tips på naturlig hudvård! Bland annat bikarbonat- eller askorbinsyraskrubb som jag ska testa någon dag. Man blandar pulvret med olja, gärna ricinolja då den drar ut smuts ur porerna och masserar in i ansiktet. Askorbinsyran ska vara porsammandragande vilket är goda nyheter för mig. Jag lider nämligen av pormaskarna från helvetet, de är många och svårklämda i t-zonen och det är riktigt irriterande.

Just nu sitter jag med ett friskt blänkande fejs som precis utsatts för OCM, the Oil Clensing Method. Tydligen ska metoden dra ut smuts ur porerna så jag var ju bara tvungen att testa. Nu har jag visserligen bara testat det en gång, men jag tycker mig redan nu se visst resultat. På hemsidan står det att man ska använda kallpressad solrosolja, men jag hittade ingen sådan så jag köpte ekologisk extra virgin olivolja. Nu ska jag använda OCM en till ett par gånger i veckan och se vad som händer. Jag rapporterar eventuella framsteg.

Ricinoljan köpte jag på Apoteket, den fanns bakom disken så jag var tvungen att haffa en kvinna och fråga efter den. Både hon och kvinnan i kassan tittade på mig med medlidande som att de tänkte ”ska du inte prova nått annat laxermedel först?”, hahaha! De skulle bara veta att jag skulle ha den till ansiktet.

Jag kan även tillägga att jag i många år använt olivolja och salt som kroppsskrubb, jag vågade inte använda socker då jag tänkte att det kanske inte var så bra om det råkade hamna socker i underlivet, men nu när jag läst att saltet drar ut fukt ur huden medan socker är fuktbindande får jag nog tänka om. Man lär så länge man lever.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

