Mami Cup menskopp – recension 2

För två år sedan skrev jag ett par recensioner om min då nya Mami Cup, här kan du hitta inlägget om det första intrycket och här kan du hitta inlägget om hur man använder menskoppen.

Jag var väldigt nöjd med denna kopp, trots att den på grund av sin mjukhet var lite svårare att använda än min Mooncup, som var min första menskopp. Framför allt var det storleken och därmed lämpligheten för användning av personer med riklig mens som var toppen. Jag tyckte även om att den var mjuk, trots att det var lite krångligare men det gjorde också att jag inte kände av den alls.

Efter ett års användning dök det dock plötsligt upp som små knottror eller bubblor i ytan på utsidan av menskoppen. Det var som att materialet hade reagerat med något. Jag brydde mig inte om att reklamera den, dels för att det gått ett år och dels för att jag misstänker att det är mitt eget fel. Jag tror att det var mitt användande av olja på kroppen som förstört menskoppen. Även om det aldrig hade påverkat min Mooncup kan materialen variera och olja är en sådan sak som kan påverka och bryta ner silikonet i menskoppar.

På grund av detta kändes det inte längre säkert och hygieniskt att använda min Mami Cup, men det tog nästan ett år innan jag köpte en ny. Fram tills dess använda jag Mooncupen.

Även denna gång beställde jag från jordklok.se och jag valde en rosa kopp. De också finns i lila och turkos, samt transparent. Den var faktiskt kanske 50 kr billigare än förra gången jag handlade och det är ju alltid positivt! Jag har nu använt den ett par gånger, även om den är ny på bilden nedan.

Min nya Mami Cup är lite annorlunda än den jag köpte för två år sedan, förutom att den är rosa istället för transparent. Även om den är exakt likadan till formen och storleken är den inte alls lika mjuk. Jag har inte forskat jättemycket i varför det är så. På Jordkloks hemsida har jag inte hittat nått om att de skulle vara olika mjuka. Kanske finns det två olika varianter, en mjukare och en hårdare? Eller så har de ändrat materialet för att den förra, som min, lätt kunde reagera med ämnen? Om någon har koll får ni gärna kommentera och berätta hur det ligger till.

Det finns ju positiva och negativa saker med både mjuka och hårda koppar. Bland annat är mjuka svårare att sätta in men, enligt min åsikt, bekvämare medan hårda kan vara lite… ja… hårda! Men å andra sidan vecklar de hårda lättare ut sig inne i slidan.

Jag har haft en hel del problem med att sätta in denna nya menskopp. Ibland har jag försökt och försökt och försökt tills jag är helt kallsvettig och öm i slidöppningen. Till slut köpte jag glidmedel (vanligt Klick vattenbaserat från RFSU) och applicerade på menskoppens öppning och då gick det mycket bättre.

Trots allt är jag nöjd med min nya menskopp, även om jag inte är lika nöjd som jag var med den förra, tills den fick knottror/bubblor i ytan. Såvitt jag vet är Mami Cup fortfarande den mest rymliga kopp som finns på marknaden och den fungerar trots allt ok att sätta in tillsammans med glidmedel så jag rekommenderar den till andra rikligt menstruerande.

IMG_2769Fint rosa kopp. Här med helt avklippt stam och precis nykokt.

En bra sida för all möjligt information om menskoppar är menskoppen.se Ifall någon har andra tips, både gällande hemsidor och annat får ni gärna skriva dem i en kommentar.

2 thoughts on “Mami Cup menskopp – recension 2

  1. Ping: Mami Cup menskopp | Matildas blogg

  2. Ping: Mami Cup menskopp – recension. | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

