Du sökte en Kvinna™ och fann en människa. Du är förvirrad.

FullSizeRenderScreenshot från Instagramkontot @byefelipe där folk delar med sig av berättelser om snubbar som blivit otrevliga efter att de blivit dissade eller ignorerade på nätet.

Ewww va du är eeeeckli, män vill inte hööööra att kvinnor har normala mänskliga kroppsfunktioner! För guds skull nämn inte heller hemliga och onämnbara kroppsdelar! Det är mycket mera ohyfsat än att bete sig som ett svin bara för att någon inte svarar direkt på ens meddelanden!

Jag fick flashbacks till alla gånger jag varit ihop med killar jag inte vågat vara mänsklig inför. Alla gånger jag stoppat papper i toan och sen suttit längst ut på ringen för att det inte skulle höras att jag kissade. En gång satt jag så långt ut så jag råkade kissa på golvet, vilket gjorde mig ännu mer tillintetgjord. Jag tänkte på alla gånger min ömma mage varit helt svullen eftersom jag varken kunnat bajsa eller fisa på flera dagar av skräck för att snubben skulle tycka att jag var äcklig och ovärdig. Alla dessa minnen av denna svullna ömma mage!!! I vissa fall är dessa de främsta minnena av relationen! Jag kunde knappt sova eftersom jag kunde råka fisa i sömnen och då hade han kunnat höra det och döma mig. Ibland vaknade jag av en undsluppen prutt och var tvungen att försäkra mig om att snubben var i djup sömn och inte hört den. Det enda jag inte har gjort är väl att vakna innan snubben så att han kunnat vakna upp till mitt välsminkade ansikte. Det tar på krafterna att vara Kvinna™!

Det intressanta är att jag inte känt så inför alla killar, utan bara vissa. Som att det fanns en outtalad förväntan från dem att jag skulle förkroppsliga någon slags kvinnlig mystik för att de inte skulle tappa sitt intresse för mig. Alla har väl hört talas om att man ska ”keep romance alive”, vilket brukar innefatta råd om allt från att bajsa med stängd dörr till att inte låta mannen se att du är mänsklig alls.

Märk väl att jag inte menar att det enda rätta är att släppa hämningarna och rakt av dela varendaste vrå av sin mänsklighet med sin partner. Jag kommer varken med pekpinnar eller rekommendationer! Det är bara rimligt att man får lägga det på en nivå man känner sig bekväm med. Jag har t. ex. själv ingen lust att bajsa, tömma menskoppen eller tvåla in rumpan i duschen framför min sambos ögon. Det hade jag inte känt mig komfortabel med. Vad jag vänder mig mot är när det blir till krav som gör att man känner sig osäker och som skapar en stress och en press över att alltid behöva förställa sig inför sin partner för att känna att man duger i deras ögon. Krav som dessutom inte kommer från en själv.

Lisa berättade i senaste avsnittet av podden Glädjeflickorna (från ca 26:40) upp att hon i tonåren haft en pojkvän som satte henne på en piedestal. Hon kände att förväntningarna var begränsande och jobbiga att hantera samt att det var som att han med dem försökte uppfostra henne till perfekt flickvän. Jag kunde verkligen känna igen mig i hennes beskrivning av när ”åh du är så underbar” snarare blir ett tyngande krav på perfektion än en kärleksbetygelse.

Nu lever jag ju med en av två personer (hej Helena) i denna värld som tar mig för jag är och som inte kräver att jag ska vara någon eller något jag inte är. Det är så himla skönt! I dagens samhälle är det ju ett (obetalt men istället dyrt) deltidsjobb att leva upp till vad som förväntas av en för att en ska kunna räknas som Kvinna™. Vaxa eller raka allt från öronhöjd och neråt. Putsad och polerad. Insmord och parfymerad. Till och med mensbindan ska dofta blommor och då har jag ändå bara skrapat lite på ytan av kravlistan.

Jag tror inte att jag idag hade orkat dejta någon som krävde att jag ska vara Kvinna™ snarare än människa för att se mig som åtråvärd och sexig. Hänger attraktionen på att en förställer sig och gör sig till så man till slut knappt ens känner igen sig själv kan man ju fråga sig om vederbörande är särskilt förtjust i en alls. Och personer som inte klarar av att få ett textmeddelande om att en tjej gått och kissat utan att få ett bryt över hur äcklig hon är borde kanske hålla sig borta från alla försök till romantiska relationer helt och hållet. För vi alla bajsar till och med ibland. Om så inte med röven så i en påse på magen. Chill!

One thought on “Du sökte en Kvinna™ och fann en människa. Du är förvirrad.

  1. Ping: Bred rygg och starka ben | mondokanel

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

