Hej igen!

Skärmavbild 2015-09-22 kl. 19.15.24

Här sitter jag och uppmuntrar fetma.

Första inlägget på bloggen på flera månader! Jag har haft en rätt tuff sommar, men jag återkommer till det i nästa inlägg och om varför jag varit AWOL från bloggen sedan i juni.

Idag vill jag istället skriva om #uppmuntrafetma (Instagram) (Twitter). Content warning för fetthatande twitterinlägg och kommentarer på Instagram!

Igår inleddes en temavecka om kroppsideal och kroppssyn i Malou Efter tio i TV4. I första programmet lät de en bloggare som arbetar inom viktminskningsindustrin spy ut sitt fetthat i programmet. Meningen med det var enligt programmet att låta den fetthatande rösten i samhället inleda veckan så man sedan kan förhålla sig till den följande dagar. Jag tänker inte gå in på vad som sades, för det är varken upplyftande eller uppbyggande för någon, oavsett kroppsform. Jag vill bara säga att det var vedervärdigt.

Efteråt följde en hätsk debatt i sociala medier. Ena sidan som hejade på bloggaren och tyckte att hon hade ”rätt inställning” genom att hata andra människors kroppsform. Andra sidan, som jag tillhör, som tycker att de borde hålla käften. Här har jag sammanställt mina Tweets i Storify, för den som är intresserad.

Idag var det Lady Dahmer och Anna från Apan satt i granens tur att dels bemöta fetthatet i gårdagens program men även prata om kroppspositivitet, eller fat acceptance. Det var ett väldigt sevärt inslag, även om man som tittare tyvärr utsattes för fetthatarens åsikter som referensinlägg. Klipp finns i Lady Dahmers blogg.

Det finns ju hur mycket som helst att ta upp angående detta ämne och jag har som sagt var redan skrivit om det på Twitter och Instagram. Idag vill jag dock skriva om vad jag tror ligger bakom att folk blir så provocerade och förbannade över att det finns feta som vill accepteras som de är och påstår att vi uppmuntrar folk att utveckla fetma endast genom att existera och synas i samhället och på nätet.

För det första tror jag att tjockisen är den sista utposten för de som gillar att vara elaka mot andra utan att få skit för det. Nuförtiden är det ju i de flesta kretsarna inte ok att håna folk för varesig hudfärg, normavvikande funktionalitet eller sexuell läggning utan att någon med lite vett säger ifrån. Sen säger jag såklart inte att rasism, funkofobi eller homo/bi/transfobi inte existerar längre för det gör det ju i enorma mängder och på vissa håll i allt mer tilltagande styrka. Det är ”bara” det att t.ex. de som vill vara politiskt korrekta i alla fall inte medvetet och öppet ägnar sig åt sådant eller backar upp sådant beteende. Tjockisen är det dock ok att håna och skratta åt eftersom man gör det under täckmanteln omtanke om deras hälsa eller om samhällsekonomin, vilket gör ALLT ok. Det är ju jobbigt om alla bara måste gå runt och behandla sina medmänniskor med värdighet och respekt. Vart ska man då gå med sina mobbartendenser?

Även människor som annars har vettiga åsikter gillar att hata tjocka, de tycker att det är provocerande att vi pratar om förtryck. Tjockisen kan nämligen ”bara” banta, bli smal och normativ och då är ju allt frid och fröjd så vi ska inte klaga.

Sen tror jag att folk är LIVRÄDDA för att släppa sitt fetthat för de tror att det är det som motiverar dem att äta nyttigt och träna så att de inte går upp i vikt och bli som den förhatliga tjockisen. De tänker sig att ifall de accepterar att det är ok att vara tjock och att även tjocka kan må bra och vara lyckliga kommer de lägga sig på soffan och börja trycka i sig chips och Coca cola som att det inte finns någon morgondag. Denna rädsla tar sig uttryck i fientlighet och hat mot dem som utmanar deras fetthat.

Själv tror jag att fat acceptance är vad detta samhälle behöver. För hälsa och välmående! Hade inte jag gått runt hela mitt liv, inklusive när jag var smal, och hatat min kropp hade jag garanterat mått mycket bättre. Framförallt psykiskt. Kanske hade jag också varit mindre fet för då hade jag inte jojobantat mig till den övervikt jag har nu eller haft den hetsätningsstörning jag försökt hantera i över 20 år nu. Inte för att jag säger att smalare nödvändigtvis hade varit bättre, utan bara som en observation.

Som avslutning, en hälsning från mitt Instagramkonto:Skärmavbild 2015-09-22 kl. 18.51.47

One thought on “Hej igen!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

