Vad är det som får män att tro att det är OK att fråga främmande kvinnor* om de säljer sex?

CW: Stötande innehåll – män som beter sig som äckel.

Nyligen startades sidan Snubbarna på Facebook. Bakom den är några män som tröttnat på hur kvinnor behandlas på nätet. För att upplysa om omfattningen av näthat mot kvinnor tar de emot och lägger upp screenshots av meddelanden som skickats in till dem från de som utsatts för hatet.

Jag har följt kontot i några dagar och både förfärats över innehållet i bilderna de publicerat samt skrattat åt kommentarerna från personer som följer Snubbarna. Under tiden jag följt har jag observerat ett återkommande tema och ett fenomen jag själv varit med om. Nämligen män som frågar främmande kvinnor som inte på något sätt utger sig för att vara sexarbetare om de säljer sex eller kan tänka sig att göra det.

Mig hände det för ca 10 år sedan efter att jag annonserat på Blocket efter någonstans att bo. Jag hade lagt upp mitt mobilnummer för att presumtiva hyresvärdar skulle kunna kontakta mig. Förutom förslag på rum att hyra fick jag sms från en man som inte hade någon bostad att hyra ut men som dock hade ett annat erbjudande. Jag minns inte exakt vad som skickades fram och tillbaka, men jag minns att han ville erbjuda mig 5000 kr för att gå på dejt med honom. Jag upplyste honom om att varken jag eller mitt sällskap var till salu och att det var jävligt otrevligt och olämpligt av honom att antyda att det eventuellt skulle vara så.

Oavsett om han som skrev så till mig var seriös eller ej var det väldigt obehagligt att vara med om ett sådant övertramp rakt in i min telefon. Det är så svårt att värja sig. Jag har hört talas om liknande historier, men jag hade ingen aning om att det var ett så utbrett fenomen som det verkar vara. Nedan följer tre kollage jag gjort med bilder från Facebooksidan Snubbarna**:

snubbarna1snubbarna2snubbarna3

Jag frågar mig vad det är som får dem att tro att det är ok att bete sig på detta sätt. Det är ju inte som att vi lever i ett samhälle där personer som säljer sex inte utsätts för förtryck på grund av det. Alla vet det. Det är inte för inte som ”hora” är ett grovt skällsord.

Mannen som skrivit texten i den gröna rutan i första kollaget verkar dessutom väldigt medveten om att det han frågar är problematiskt ”ursäkta den här knäppa frågan” och ”jag ber om ursäkt ifall jag sårade dig”, men han frågar i alla fall. ”frågar man inte får man inte veta” säger han, som någon slags slogan från ett undervisande barnprogram, som om han frågat sin biologilärare hur osmos fungerar snarare än om en för honom vilt främmande person kan tänka sig att börja sälja sex till honom. Gällande honom verkar det förövrigt vara ett beteende han går igång på att ägna sig åt då en kommentator på Facebook uppgav att hon fått exakt samma meddelande från honom för något år sedan.

Det är svårt för mig att dra andra slutsatser än att de uppsåtligen vill kränka och nedvärdera kvinnor med sina meddelanden. Maktutövande. Psykisk misshandel på behörigt avstånd. Kvinnohatiskt svineri utan att behöva ta någon konsekvens. Om någon tar illa upp går det alltid att slå ifrån sig med ett ”Men ta det lugnt, det var bara en fråga! Ingen skada skedd, chilla!”. Knappast menar de allvar med sitt erbjudande, hade de velat köpa sex hade de väl vänt sig till någon annan del av internet. Snarare är det ett sätt att sträcka ut ett långfinger och en knytnäve till främmande kvinnor för att säga ”Hej, jag vill bara att du ska veta hur jag ser dig eftersom jag vet att det högst troligt kommer vara en obehaglig upplevelse för dig. Vad ska du göra åt det, VA?”.

Dock verkar jag inte behöva fundera mer då jag kan utläsa svaret på min fråga om varför män som skriver sån skit beter sig så och varför de tror det är ok ur en annan bild på Facebooksidan Snubbarna:

snubbhora

Jag känner att det fan räcker nu. Det MÅSTE tas krafttag mot näthat!

* Med kvinnor i detta inlägg menas såväl kvinnor som andra personer som läses som kvinnor och som på grund av det drabbas av kvinnohat.

** Alla bilder är tagna, med tillstånd, från Facebooksidan Snubbarna. Följ även @snubbarna på Twitter. Jag har dock valt att maskera männen i bilderna här i min blogg, där det inte redan gjorts. Dessutom har jag redigerat för bättre överblick av bilderna och ökad läsvänlighet. I sista bilden klippte jag bort en textsnutt då den var irrelevant för blogginlägget. Klicka på bilderna för att se dem större.

4 thoughts on “Vad är det som får män att tro att det är OK att fråga främmande kvinnor* om de säljer sex?

  1. Det är svårt att finna ord för hur äckliga de kan vara, snubbfolket. Ibland tänker jag att jag har sett det värsta och inget snubbar säger kommer längre förvåna mig, men sen det dyker alltid upp något värre. Jag är inte längre förvånad men jag fortsätter att bli chockad.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

