”Hjälp, vi ska föda!”, med tanke på valet i Danmark…

22 % fick Dansk Folkeparti i Danska valet igår. Nästan var fjärde dansk har alltså röstat för en nationalistisk och konservativ politik.

Förra året tittade jag på en dansk dokumentärserie som gick på SVT, en variant av ”One born every minute” eller ”En unge i minuten”, som hette ”Hjälp, vi ska föda!” inspelad 2013.

I ett av avsnitten visste ena paret att de väntade ett barn med läpp-, käk- och gomspalt. En annan var en singelmamma som inte visste vem som var pappan. Kandidaterna var hennes vita danska expojkvän och en kille med asiatiskt ursprung som hon haft en mer kortvarig relation med.

Jag minns att jag blev väldigt beklämd av att andra mamman redan vid ultraljudet frågade lite burdust om det gick att se om bebisen ”var asiat eller ej”. Det visade sig sedan när barnet föddes att det var mannen med asiatiskt ursprung som var pappan.

Sen när bebisarna var födda tyckte jag att det var anmärkningsvärt att föräldrarna till barnet med läpp- käk- och gomspalt inte var de som pratade om att förbereda barnet på ett liv med ett utseende som avviker från normen. Nej, det var det den andra mamman som tjatade om. Inte för att jag tycker att det är rimligt att barn som föds med läpp-, käk- och gomspalt ska bli utstirrade för hur de ser ut utan för att jag vet att det är ett faktum i dagens samhälle. Folk tittar, barn som inte vet bättre kanske pekar. Men att någon skulle behöva stålsättas för att denne ”inte är helt dansk”, som mamman uttryckte det, i dagens globala samhälle kändes dock som en konstig inställning. Nog för att folk är rasister och pekar, stirrar, skriker skit, angriper handgripligen eller till och med mördar i dagens Sverige med, men jag tyckte att hon uttryckte sig rasistiskt. Att hon tänkte rasistiskt. Jag tyckte att det var konstigt att just HON fokuserade så mycket på problem hon tänkte sig att hennes barn kunde få på grund av barnets utseende.

Idag vet jag inte om hon kanske har en insikt i det danska samhället jag inte har. Eller i att inte vara vit Europa. Kanske är det lite av båda. Kanske behöver hennes barn stålsätta sig för det som komma skall.

Nått som är säkert är i alla fall att det borde arbetas för förändring! Men hur gör vi?

One thought on “”Hjälp, vi ska föda!”, med tanke på valet i Danmark…

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

