Jag är sambo och så – men…

Igår lyckades tydligen jag och en krönikör i Helsingborgs dagblad ha tankar om samma ämne i huvudet. Ok, han kanske tänkte det lite tidigare eftersom det var just igår krönikan publicerades, men ändå. Ämnet är komplimanger till eller från främlingar.

Krönikören, som nu på Twitter går under namnet HD-mannen, vill kunna ge komplimanger till ”medium till ful-snygga” kvinnor som på pendeltåget ger honom ”en wow-känsla” utan att uppfattas som ett jävla slem. ”Det måste gå!”.

Nä.

Det måste det inte alls.

Jag har skrivit mer eller mindre pedagogiska inlägg om detta förr. Exempelvis:

”Men asså JAG tycker att det är heeeelt ok när killar skriker efter MIG.”
Nej, det är ALDRIG ok att kommentera främlingars stjärtar!
Ursäkta mig patriarkatet, men vad menade du med det där?
”Du är snygg, är du singel?”

Flickvänsmaterialet har skrivit väldigt bra om HD-krönikan (gå in och läs blogginlägget):

Är min känsla av säkerhet, min rätt till integritet och till det offentliga utrymmet fortfarande underordnat ditt egoistiska behov av att få uttrycka din estetiska tillfredställelse över min frisyr?

Svaret är rimligtvis ”Nej!”.

Innan jag blivit medveten om krönikan i HD plitade jag ner ett par teckningar på min iPad om hur min personliga upplevelse av att få komplimanger av främlingar på stan är:

komplimang

Som jag har skrivit förr, du kan inte veta vilken sinnesstämning den främmande personen vars kropp du kommenterar är i när du bildligt talat rycker byxorna av denne med ett ”snygg rumpa!”, eller liknande. Kanske är hen glad över en fin prestation hen precis utfört och uppslukad av det positiva ögonblicket i hens liv. Det är knappast schysst då att dra personen från den positiva sinnesstämningen ner i tankar om dennes kropp och vad du tycker om den! Dessutom är det ju tråkigt att minnet av den prestationen för alltid kommer vara nedlusat med en ovälkommen ”snygg rumpa”-kommentar från någon creepy och skum person. Kanske funderar hen över en lösning på ett problem gällande dennes arbete eller studier och förtjänar att stanna i de tankarna. Det är helt enkelt väldigt taktlöst och oförskämt att ta för givet att folk ska gilla att man berättar för dem att deras utseende tilltalar en!

3 thoughts on “Jag är sambo och så – men…

  1. Alltså. Jag hatar sommaren. Sommaren är varm och djävlig vilket såklart är skönt, men det innebär också att jag måste gå ut i linne och shorts eller kjol för att inte gå all ”ring in the flames of mordor” så fort jag sätter foten utanför dörren. Jag GILLAR linne och shorts och kjol! Men det öppnar tyvärr också dörren för ständiga trakasserier så fort jag går till och från jobbet. Folk som springer ikapp för att berätta att jag ”går sexigt! och har sjukt sexig kropp!” (jag svarade ”ok” och gick vidare, jag tänker fan inte tacka för en åsikt jag inte ville höra), bilar som tutar och stannar längs vägen för att de ”bara vill prata!” lite med en. En bil som förföljde mig en stor del av hemvägen genom att köra runt kvarteret och passera mig TRE GÅNGER och varje gång tuta och vinka och blinka och hojta. Jag ringde mamma och grät när han parkerade längre fram längs gatan jag gick och smet in på en bakgata för att slippa undan.
    Så jag skrev om detta på min blogg. Folk blev rasande och äcklade och tyckte att det var fruktansvärt att kvinnor tvingas utstå detta. Och sedan kom Hon in. Hon den dära som tyckte att ”Men du! Det är väl kul med komplimanger??? Jag hade blivit jätteglad om någon sagt att JAG var sexig! Tihi!” och jag blir bara så trött. Förminska inte min upplevelse och RÄDSLA. Respektera att jag verkligen inte vill bli recenserad så fort jag går utanför dörren. Fatta att inget jag har på mig – vare sig vad gäller smink eller kläder – har NÅGOT SOM FUCKING HELST med att attrahera män att göra. ”I dress up for the random compliments from girls in bathrooms, not for men!” som jag läste på tumblr. Ja, det är ju så det är.
    Sorry, minirant här. Men catcalling-grejen är något jag verkligen går i taket över. Jag börjar till och med överväga att endast gå ut iklädd stora illasittande hoodies och mjukisbyxor, men JAG är liksom inte problemet och skall heller inte behöva vara lösningen.

    Ok, end rant :)

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

