Smått uppgiven

I vanliga fall brukar jag skriva ett blogginlägg för att uppmärksamma internationella kvinnodagen, men i år orkade jag inte. Jag uppmärksammade knappt dagen alls. Det fanns ingen energi till det. Men det fanns ju andra som orkade och många som blev ansatta av feministhatare på grund av det.

Idag tittade jag på dokumentären Indiens dotter om Jyoti Singh som 2012 blev utsatt för en så grov våldtäkt så hon dog av sina skador. Om man orkar tycker jag att man ska se den. Den är jobbig att se, men väldigt sevärd och viktig. Jag tog mig igenom dokumentären med ett par pauser.

Det mest stötande för mig, förutom beskrivningen av gärningen och skadorna, var hur gärningsmännen och deras advokater lade skulden på det som hänt på offret. En sak som stack ut var när en av advokaterna började snacka om kvinnor som blommor och juveler. En blomma som slängs i rännstenen blir förstörd och därför menade han att även kvinnor som inte skyddas som ömtåliga små blommor blir förstörda.

Det fick mig att tänka på Korrespondenternadokumentären från Ryssland där feminister beskrevs som kåta och odugliga blommor som är mer intresserade av sig själva än av att ta hand om en familj. Det är ju jävligt bekvämt att objektifiera kvinnor, att göra dem till saker. Men vi är inte rosor eller diamanter. Vi är människor! Vårt värde devalveras inte i samma takt som antal kukar äntrar oss!

Skärmavbild 2015-03-10 kl. 23.21.45Snabbt dök ett troll(?) in och berättade för mig att ifall man frågade hen var det mycket mer kränkande att kalla män misogyna än att säga att kvinnor var nått så fint och vackert som blommor. För att det är mer kränkande att bli uppmärksammad på sina sviniga åsikter än att bli reducerad till ett objekt?

En annan sak att bli uppgiven över är ju dettaSkärmavbild 2015-03-10 kl. 23.40.18

Enligt domen hade flickan rymt från ett familjehem och satt ute mitt i natten utan pengar eller någonstans att gå. Den 27åriga mannen förhörde sig om detta innan han bjöd hem henne till sig. Jag vet inte hur ni tänker, men ifall jag hade träffat på en ung människa i någon form av nöd, oavsett om jag trodde att hen var 13, 15 eller 17 år gammal, hade min respons inte varit att försöka ligga med vederbörande.

Skitvärld.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

