G*d förbjude att en man skulle behöva se upp till en kvinna

En kan ju fråga sig varför jag funderar så jäkla mycket över mina ex som jag gör, jag som snart varit i mitt livs bästa relation i 7 hela år. Det är inte som att jag är ledsen över dem längre, även om jag ibland kan bli lite arg. Fast egentligen är det väl inte funderar över exen eller ältar dem specifikt som jag gör, jag funderar över heterosexuella relationer eller män och använder mina erfarenheter som basen för mina tankar. Vilket ju är helt logiskt.

De senaste dagarna har jag funderat mycket över ex som verkar ha känt sin manlighet hotad av mig, bara genom att jag är den jag är (awww, deras bräckliga lilla manlighet *spelar en sorgsen trudilutt på en mkt liten fiol*). Främst för att jag har en hyfsat välfungerande hjärna, det är ju beklämmande. Det passar sig liksom inte att se upp till flickvännen, åh nej! Det är hon som ska se upp till honom på alla håll och kanter. På sin höjd kan snubben se upp till att flickvännen är så jävla duktig på att passa upp på honom. Typ laga mat och suga kuk och sånt.

Men det är inte bara i förhållanden detta fenomen uppstår. Så fort en kvinna råkar bli lite offentlig och få lite makt ska hon ju tryckas ner. Det verkar vara en ryggmärgsreflex.

Igår dök tankarna upp efter att en twittrare skrivit att textraden ”Ibland känns det som om killar inte gillar tjejer som gör karriär” hade fastnat på SVT. Det var från nått program från -91. Min spontana reaktion var ”Ibland!? How about mest hela tiden?”. Jag vet att jag för en massa år sedan läste en undersökning, som jag såklart inte kan hitta nu eftersom det säkert var 10 år sen jag läste den, om olika saker folk ville att en partner skulle förkroppsliga. Högt upp på listan för män som vill vara ihop med kvinnor var att hon skulle jobba med ett lågstatusyrke. Om jag inte missminner mig var det ”undersköterska” specifikt.

Nu är jag verkligen inte en person som kastar undersköterskor under bussen, men det finns ju ändå vissa slutsatser en kan dra av att det finns män som tänker så, baserat på hur dåliga villkor undersköterskor ofta har. Typ att hennes jobb inte ska vara lika ”viktigt” som hans, då i bemärkelsen att hon kan vara hemma med barn och sånt eftersom det är relativt lätt att ta in en vikarie att göra hennes arbetsuppgifter. Detta medan den upphöjda mannen ju måste vara på jobbet eftersom han är oumbärlig där. Dessutom är det ju trevligt att vara ihop med en kvinna som till och med jobbar i ett omvårdande yrke, fatta så omhändertagande hon måste vara! Samt att det ju är nice att vara ihop med någon som tjänar mindre än en. Om en är man alltså. Maktövertag.

”Det känns inte som att du behöver mig. :((((((((((((” Citat från ett av mina ex. Eftersom det är så sjukt mycket skönare att vara ihop med någon som är ihop med en för att hon måste pga ”behöver det” snarare än att hon vill det. Antar jag. Om det är ett behov snarare än vilja så kan han ju behandla henne lite hur som helst, hon måste stanna ändå. Och det vet ju alla att det är för påfrestande att bara vara schysst hela tiden när det går att vara ett jävla svin.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

