Moderskapet

Det här med att fundera över föräldraskap, eller snarare moderskap, verkar vara något jag ägnar mig åt om vårarna. De senaste veckorna tror jag att det var Fanny som väckte tankar hos mig, samt samtal i podcasten Glädjeflickorna (med Lady Dahmer, Mondo Kanel och Flickvänsmaterialet. Fanny skrev för 1-2 veckor sedan flera inlägg bland annat om den förmodade driften att skaffa barn och Glädjeflickorna pratar ofta om moderskap i olika sammanhang.

Jag känner fortfarande att barn inte är nått för mig, än eller någonsin, men jag funderar mycket på vad det innebär att välja bort moderskapet. Framförallt på hur jag föreställer mig att moderskap uppfattas från andra och hur det påverkar mödrar.

Jag tänker mig att moderskap är ett av våra starkaste tecken på manlig bekräftelse. Precis som att äktenskap är ”titta, en man tyckte att jag var bra nog att gifta sig med mig” blir moderskap ”titta, en man tyckte jag var bra nog att föda hans barn”. Jag tänker mig att det är därför samhället ser ner på de som föder barn utan en mans godkännande. Jag tänker mig att det påverkar hur vi ser på de som inte anses ha uppnått dessa eftertraktansvärda tecken på bekräftelse från män. Att de ses som misslyckade i livet, oavsett vad de annars uppnått.

Vi förväntas känna en så otrolig tillfredsställelse i moderskapet så inget annat går upp mot det. Ett barn ångrar man ju aldrig, sägs det. Jag tänker mig att det kan bidra till att så många känner tomhet och ångest när den där tillfredsställelsen inte infinner sig så fort barnet kommer upp på bröstet. Det vänds ju oundvikligen emot en, oavsett om det är andra som dömer än en själv.

Nu försöker jag komma på någon bra slutkläm, men den verkar sitta långt inne. Men vad jag tänker är väl att det är problematiskt just det här att moderskapet känns som den främsta bekräftelsen och som någon alla kvinnor förväntas eftersträva. Samt att vi ses som själviska häxor utan hjärta om vi medvetet låter bli att utleva detta idealliv.

2 thoughts on “Moderskapet

  1. Jag och två andra tjejer fick höra för 5-6 år sedan höra av vår chef:” Nu är det dags er tjejer att börja tänka på något annat än er själva och sluta vara egoistiska”. Hon menade att det var ”dags” att skaffa barn.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

