Brukar du ägna dig åt post-knull-spydigheter mot dina partners om deras kroppar?

TW vidrigheter folk kan säga om kroppar.

En sak som ofta kommer upp när kvinnor pratar om kroppsuppfattning och komplex är erfarenheter av att ha fått sin kropp negativt kommenterad efter sex med män. Exempel jag kan komma på direkt är någon som fick höra ”Jag trodde dina bröst skulle vara snyggare” och ”Är du en sån där som gått ner mycket i vikt?” komplett med nyp i magen samt min egna erfarenhet ”Det är inte så snyggt med bristningar där” om mina bröst.

I efterhand hade jag för egen del önskat att jag hade kunnat komma med någon svidande comeback. Det var inte som att killen i fråga var bristningsfri själv, så vem fes så han fick luft? Men när en ligger där, naken och nyknullad samt kanske känner sig aningen utlämnad i situationen, för att inte tala om paff över att precis ha blivit förolämpad av en person en just haft sex med, är det inte lätt att tänka klart. Dessutom känns det kanske inte helt säkert att reta upp en person som har så låg empati så han kommer sig för att kläcka ur sig spydigheter i den situationen (eller alls). Vad är det som säger att de inte öser ur sig ännu mer sårande skit, eller kanske till och med blir våldsamma?

Vad är det som får män att tro att deras sexpartners är tjänster som är deras att recensera eller varor de kan reklamera? Själv är jag inte en person som säger negativa åsikter jag eventuellt skulle ha om andras utseende annars heller, men när jag precis haft sex är det väl det sista jag tänker på. Aldrig att jag skulle drämma till med en ”Jaha, jag trodde ju att din kuk skulle vara lite större” eller ”Oj vad tunnhårig du var!”. Inte ens om jag hade tyckt det. Det finns gränser för vilken grad av ärlighet som är ok eller önskvärd.

Dessutom, vad ska hända efter det? Ska kuken bli större, bristningarna försvinna eller brösten bli ”snyggare”? Eller är det ett ”Förlåt för att jag inte hade tillräckligt tillfredsställande utseende eller form på min kropp för din smak, det var ju synd att du skulle behöva slösa ett knull på mig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!” de är ute efter?

Att en blir sårad av spydigheter behöver inte ens ha med dåligt självförtroende eller att en håller med att göra. Det kan vara kommentarer om fräknar en tycker om, en tatuering en är nöjd med eller nått annat. Det som sårar är väl snarare medvetenheten om att personen som sagt detta till en faktiskt inte vill en väl. För varför säger en nått sånt om en inte vill såra? Om en inte tycker det är lite härligt att se glädjen försvinna ur någons ögon eller känna makten att med ord kunna släcka leenden på någons mun? ”Jag är bara ärlig!”. Ehh, nej. Du var hänsynslöst burdus. Det är inte samma sak.

Nu är detta främst skrivet ur ett kvinna-som-ligger-med-män-perspektiv eftersom jag är en sådan och uteslutande har hört erfarenheter av just andra kvinnor samt även av icke-män om just detta. Eftersom jag uppfattat det som att det främst är män som sysslar med detta är jag dock övertygad om att de som säger sån skit gör det till sexpartners av alla kön. Men jag är nyfiken. Förekommer det att kvinnor oombett elakt recenserar kroppar på personer de just haft sex med? Och om du vet med dig att du någon gång sagt nått elakt till en person du har sex med om hens kropp eller utseende, som du tror eller vet gjorde den personen sårad, varför gjorde du så?

För att förtydliga är det bäst att säga att jag nu inte menar grodor som kan hoppa ur allas munnar, även min egen, utan just situationer som ger mottagaren upplevelsen av att ha fått sin kropp negativt recenserad. Ofta i samband med sex.

9 thoughts on “Brukar du ägna dig åt post-knull-spydigheter mot dina partners om deras kroppar?

  1. Så jävla klockrent levererat! Jag har själv blivit utsatt för detta, och det är förnedrande och frambringar ilska, besvikelse, genans… Jag vet aldrig vad jag ska ta vägen! Och jag blir alltid så upprörd när jag inser att dessa människor inte själva ser vad fan de håller på med..! Uhhh! Blir arg bara av att tänka på det nu! Hahaha..!

    • Jag fick en liten obehaglig tanke om att de kanske visst vet vad de håller på men men gör det för att vara elaka. Typ ”Om jag beter mig som en gris nu så kanske hon inte kommer irritera mig med att vilja ha mitt nummer och träffas igen”.

  2. Jag fick någon gång höra typ (minns inte ordagrant) att ”du är inte alls lika vig som förra tjejen jag låg med – hon var balettdansös”. Jaha…

  3. Detta gör det så tydligt att männen verkligen ser sex som något för honom, och att ens upplevelse är totalt oviktig. Respekt eller ömhet eller bara god ton är liksom inte viktiga eftersom han inte känner för det. Hans behov att ”vara ärlig” är viktigare att ta hänsyn till än partnerns behov av att inte få skit.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

