Det är varken feminister eller trolliga artiklar som säger att alla män är presumtiva våldtäktsmän

Skärmavbild 2015-02-12 kl. 16.06.47

Viralgranskaren

Idag gick folk både i mitt Facebookflöde och på Twitter loss över en artikel när en person som påstod sig vara en 23-årig feminist vid namn Klara Andersson uppmanade folk att inte amma bebisar med snopp eftersom de då skulle växa upp till stora starka presumtiva våldtäktsmän.

Jag anade ugglor i mossen redan innan jag klickade på artikeln eftersom jag inte kände igen namnet eller ansiktet och jag anser mig ha rätt bra koll på feminister i Sverige. Dessutom var det knäpptyst om artikeln i mitt Twitterflöde. När jag sedan läste artikeln stod det klart för mig att den var fejk. Ingen feminist med självaktning idag hade skammat amning, flaskmatning (artikeln anger att ersättning är skadligt för barns utveckling) eller slagit fast att könsorgan är det som avgör kön och bestämmer hur vi ska behandla barn. I alla fall inte om hen inte hade velat hamna i en skitstorm från det egna lägret.

I slutet av artikeln uppmanade författaren till diskussion på Twitter under #SlutaAmmaPojkar och snabbt dök där upp många antifeministiska, hatiska kommentarer.  Vad hände med källkritik?

Jag har fått indikationer på att det ska vara en antifeministisk man som ligger bakom artiklarna. Det är såklart svårt att veta om det är så, men det låter ju rätt logiskt att det är en antifeminist bakom en artikel som så uppenbart är till för att uppvigla folk mot feminismen och feminister.

Som vanligt lyckades en hel del män få det till att det var dem det var synd om. ”Sexism mot män.” Varför? Jo för att artikeln tog upp att alla män är presumtiva våldtäktsmän. Men det är faktiskt inte feminister eller ens trolliga artiklar från folk som utger sig för att vara feminister som påstår detta. Det är vad vårt samhälle lär oss i och med att de säger åt kvinnor att vara på sin vakt mot män eftersom de aldrig vet vad som kan hända. Samt skammande av kvinnor som blir offer för sexualbrott och anses inte varit tillräckligt försiktiga i närheten av män. Det är den, våldtäktskulturen, som säger att alla män är presumtiva våldtäktsmän. En kultur som inte sällan upprätthålls av personer som säger sig vara emot att män utmålas på detta sätt.

Jag är en av dem som tycker att ”sexism mot män” är ett lika relevant begrepp som ”rasism mot vita”, d.v.s. inte alls. Därmed inte sagt att det ej finns folk som blir ledsna av att bli påhoppade pga män eller vita, men det betyder inte att de utsätts för ett strukturellt förtryck som p.g.a. deras kön eller hudfärg håller dem fast i en underlägsen position. Även om det hade varit relevant tycker jag att det får ta ett steg tillbaka för att lyfta cissexismen i artikeln, i.o.m. att genitalier beskrevs som en benhård indikation för könstillhörighet. Detta eftersom strukturellt transförtryck är nått som existerar medan strukturellt mansförtryck inte gör det. Det var definitivt också nått som artikelkritikerna hade behövt läsa in sig på.

Även efter att folk fått klart för sig att det var en fejkartikel det handlade om ville vissa hävda att de ändå trodde att några feminister höll med artikeln och att det skulle ursäkta fortsatt feministhat på grund av den. Det är ju bara löjligt! Nej, feminister står inte för undernäring av barn för att skapa vuxna skadade av undernäring. Oavsett könsidentitet. Punkt.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

