”Mödomshinnan” m.m.

Något jag tänkt rätt mycket på de senaste åren är mitt eget förhållande till och tankar om mitt underliv när jag var barn. Mycket av mina tankar har kretsat kring känslan att vara en främling för den egna kroppen. Som att min snippa inte var del av mig.

Jag gick nog i mellanstadiet när jag insåg att jag hade en vagina. Med tanke på att jag också gick i mellanstadiet när jag fick mens var det nog hög tid att komma på det då. Eller jag visste kanske rent teoretiskt att jag hade en vagina, eftersom jag är född med de könsorgan jag är, men jag hade inte upptäckt den.

I min familj var det tabu att vidröra sitt underliv annat än vid dusch eller när det skulle torkas efter att en varit på toa. Detta tabu upprätthölls inte bara av de vuxna utan även av syskon mot varandra. Jag vet inte hur gammal jag var när jag började se underlivet som en del av mig, men det var kanske när jag hade fått mens vid nästan 12 års ålder och jag liksom blev tvungen att lära känna det. Jag visste knappt vad saker och ting hette. Och jag trodde att jag var missbildad eftersom jag inte såg ut exakt som på bilden i anatomiboken.

Jag kan verkligen inte rekommendera att växa upp frånkopplad från vissa delar av sig själv, utan namn på dem.

En annan sak som jag funderade väldigt mycket över gällande mysteriet som var mitt underliv var den mytomspunna mödomshinnan, eller slidkrans som den ska kallas nu eftersom den inte är någon hinna. Jag är uppvuxen i en religiös miljö där tankar om oskuld och mödomshinna var centralt. Det var något som skulle sparas tills bröllopsnatten och därför gällde det att vara försiktig. Inte peta in med fingrar, inte använda tampong, vara försiktig med vissa överdrivna gymnastiska övningar som t.ex. hästridning (även om det hävdades att det skulle synas skillnad på om en sysslat ”bara” med gymnastik eller faktiskt knullat, hur utreddes aldrig). Blod på lakanet som kvitto på renhet.

Min föreställning om mödomshinnan kom både från funderingar med vänner och systrar om hur den kunde te sig, samt böcker där första penetrerande samlaget beskrivs. Så här trodde jag att det såg ut, ett par centimeter in i vaginan. Här illustrerat med en bit smörpapper över en toarulle: IMG_1422

Detta är så klart en före- och efterbild, mödomshinnan till vänster före och till höger efter en snopp varit där och spräckt den. Först ett litet hål som mensblod kunde komma ut ur och sen trasig, så det rent faktiskt gick att se om en var oskuld eller ifall en ljög om det. Att första samlaget skulle göra vedervärdigt ont var inget jag tvivlade på.

Det var väl i högstadiet jag började känna att jag inte orkade vakta min mödomshinna hela tiden. Jag ville använda tampong. Jag trodde eventuellt att jag kanske inte ville spara utforskande av min sexualitet till äktenskapet.

Idag tänker jag mest att det hade varit skönt med en sak mindre att grubbla över.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

