Varför måste det alltid vara kvinna mot kvinna?

Jag har förut skrivit om mitt motstånd mot att identifiera mig som en fat acceptance-bloggare (1, 2), men vad ska en göra när en tydligen ständigt måste stå på barrikaden och skrika för att våra röster inte ska drunkna i skit och förutfattade meningar om hur det är att leva i en tjock kropp.

Nyligen skrollade jag igenom Instagrams förslag på bilder som jag skulle kunna tänkas gilla och snubblade över denna:FullSizeRender

Personen som lagt upp bilden liknade mer personen till vänster än personen till höger och tyckte att det som står under var väl valda ord. För att inte vara ett totalt as hade hen lagt till att alla såklart är fina som de är, men när hen ändå väljer att sprida bilder som denna och säga att orden under är väl valda drunknar den utsträckta handen i bajs.

Jag har de senare 10-15 åren haft mer erfarenhet av att se ut som personen i bilden till höger. Fast kortare.

Fråga vilken person som helst som är överviktig och offentlig med sitt utseende om det tas med en axelryckning och ”ja ja, det är ju ditt val”. Att det skulle vara så är inget annat än verklighetsfrånvända dumheter, lögn och förbannad dikt! För vi som vet, av egen erfarenhet eller för att vi är uppmärksamma på hur andra behandlas, vet att det är få saker som provocerar fram så mycket hat som en tjock person som vill tycka att hen är ok ”ändå”. Eventuella neutrala eller till och med positiva kommentarer drunknar i skit som brukar få flöda fritt. Gärna med ursäkten att det skulle vara välmenande. De kanske känner någon som blivit ätstörd och magrat av efter år av viktmobbning och det var ju bra för då blev ju hen smal(are) och hälsosam(mare). Ehem…

Observera här att jag inte på något sätt påstår att tjejer som sysslar med fitness inte får utstå hat för sina kroppar. Det är jag fullt medveten om och jag brukar säga ifrån när jag stöter på det. Jag påstår inte heller att de minsann har de så himla bra medan vi lider, som texten under bilden ovan hintar angående kroppen till höger. Men sen är det faktiskt inte heller jag som ställer våra respektive kroppar emot varandra, det är personen som skapat denna bild och alla som sprider den som varande ett positivt budskap som gör det. Det jag reagerar på är att något som inte stämmer framställs som en sanning och att hat som många får utstå därmed osynliggörs, förminskas och bortförklaras.

Bilden ovan är inget annat än en variant på ”riktiga kvinnor ser ut så här” eller ”riktiga män gillar kvinnor som ser ut så där”. Går det inte att vara kroppspeppande utan att hacka på andra kroppstyper än den en vill lyfta? Jag tror det, jag tror till och med att det är ganska lätt. Det är bara att låta bli.

Varför kan vi inte bara få vara? Varför ska någon kropp kallas äcklig eller värderas? Varför måste vi ständigt jämföra oss och ställa oss mot varandra? Det är ett spel vi är lurade att spela där ingen vinner, förutom de som vinner på ett upprätthållande av patriarkatet. Jag tycker så synd om oss och kamperna som ständigt utspelas inom oss själva och mellan varandra. Det är något av det sorgligaste som finns.

Spannet för hur en som kvinna kan se ut utan att drabbas av någon form av hat är extremt litet, för att inte säga icke-existerande. Så varför spela hatet i händerna när det går att peka finger åt det? Om det över huvud taget hade funnits ett värde i att sprida bilden ovan hade jag snarare velat göra den med texten ”Varför är det ok att kalla dessa kroppar äckliga?”. Det kan nämligen vara värt att fundera över varför det är så.mature-_fuck_you_fascist_beauty_standards_feminist_cross_stitch_f7c848e6Bildkälla

 

2 thoughts on “Varför måste det alltid vara kvinna mot kvinna?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

