Hagamannen

P3 Dokumentär sände igår sin dokumentär om Hagamannen från 2009 i repris. Jag tror jag lyssnat på den förr, men jag lyssnade på den idag igen.

Hagamannen är alltså serievåldtäktsmannen som var verksam i Umeå mellan 1998 och 2005 och som är dömd för två grova våldtäkter och mordförsök, två våldtäkter och två våldtäktsförsök, som skett under perioden.

Våren 2002 pluggade jag ett par fristående kurser vid Umeå universitet. Det var då bara lite över ett år sedan Hagamannen senast överfallit någon, och det skulle gå över tre år tills han slog till igen. Jag minns att det spekulerades i att han kanske varit en student eller värnpliktig som flyttat vidare och att faran kanske var över. I Umeå, alltså. Ändå levde vi såklart inte som att faran var över. Det var snarare hopp än antaganden.

Under den här perioden fanns något som hette ”Tjejtaxi” i Umeå, vilket innebar att tjejer åkte taxi billigare, för att uppmuntra att snarare ta en taxi än att gå hem på natten. Taxan var samma som för studenter, 10 % billigare. Alltså inte några enorma rabatter. Förutom prisavdraget skrevs det ut att chauffören såg till att resenären kom till destinationen säkert. Även om det kanske inte betydde något i praktiken kändes det bra.

Dock började det redan då pratas om att det skulle vara orättvist och diskriminerande mot de stackars männen. Alltså bara lite mer än ett år efter det senaste, brutala överfallet. Jag vet att det irriterade mig då och det irriterar mig nu med. Är det verkligen ett rimligt klagomål? Jag vet att det finns folk som råkat illa ut i taxibilar så att de knappast är säkra platser samt att ”gå inte hem själv, gör si, gör så, bli inte våldtagen” är fel väg att gå eftersom det snarare fokuserar på offer än gärningsmän, men är det ändå inte mer än en aning ogint av snubbar att klaga? Särskilt när kvinnor som grupp både nu som då förväntas företa en rad handlingar för att undvika att bli våldtagna, både av personer de känner och inte känner, både i egna hemmet och i mörka parker. Bland annat att inte gå hem ensamma i mörkret?

Tjejtaxi drogs också in innan gripandet. Såvitt jag vet återinfördes det inte när Hagamannen fortsatt sina överfall under 2005, innan han greps i mars 2006. Det förekom i alla fall upprop om ett återinförande av rabatten. Då hade jag dock sedan flera år flyttat ifrån Umeå, men jag tänker på den ibland, tiden då jag levde i en stad där kvinnor var som under belägring. Det var en obehaglig känsla.

Jag hade gärna sett att flera städer hade någon form av verksamhet för att utsatta grupper ska kunna ta sig hem på ett säkert sätt. I Lund har bussturerna på natten utökats. Det är ju en väg att gå.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

