Mina tankar om ”klittra”

Mycket om ”vinnande ord” blir det.

RFSU, som ju skapat ord som ”snippa” och ”slidkrans”, utlyste ett ord för ”kvinnlig” onani. Vinnaren blev ”klittra”. Precis som ”snippa” tycker jag att ”klittra” låter lite väl gulligt och tja… FLICKIGT. Snippa började jag dock använda efter några år så vem vet. Klittra kanske växer på mig.

Dock är klittra lite mer problematiskt än snippa. Dels för att det antyder att onani för personer med fitta bara handlar om att stimulera klitoris, och det gör det ju inte. Massor av delar kan involveras! Och sen allt detta tjat om ”kvinnlig”? Detta eftersom det inte bara är kvinnor som har fitta och klitoris. Jag är ciskvinna och försöker absolut inte slå mig för bröstet som duktig på att vara transinkluderande, även om jag försöker, men jag börjar ju undra om RFSU haft någon kontakt alls med RFSL när de diskuterat detta?

Själv använder jag onanera. Dock kan jag förstå att det är ett lite problematiskt ord eftersom det är kopplat till gamla testamentet i Bibeln och en ryslig historia. Såklart kan det då också väcka känslor av skuld och skam eftersom kristendomen gärna moraliserat kring onani. De som känner mig och/eller har läst min blogg förr vet att jag är uppvuxen i frikyrkosammanhang, även om jag idag är atesit. Där lärde vi oss att onanera var fel för det gjorde Onan och honom tog Gud därför livet av (1 Mosebok 38). Eftersom jag varit vetgirig hela mitt liv och ville veta om Bibeln VERKLIGEN förbjöd onani läste jag om Onan och upptäckte att det var inte själva runket som förargade Herren. Med denna nya kunskap utmanade jag läran om att onani är okristligt varpå de istället började lära ut att det inte var bra för att det kunde göra oss till själviska älskare när vi väl blivit gifta och får ligga med någon. Ja, ni får skratta nu för det är ju helt sjukt. Men så resonerade de och jag har skrivit om det förr här.

Kanske behöver vi med fitta ändå ett alldeles eget ord för onani, vad vet jag. Kuken brukar ju runkas, ”skakas”, och även om klitorisonani går ut på det med kanske det inte känns bra att vi inte har ett eget.

Jag har dock hittat på ett eget och könsneutralt ord för stimulans av glans, alltså det latinska ordet för ollonet på både kuken och klitoris, ”glänsa”.IMG_1133

 

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

