Knyter ihop lite lösa trådar

Som jag nämnt många gånger tidigare är jag uppvuxen med en karismatisk frikyrka som mitt andra hem. På många sätt var det en sektliknande miljö som såklart påverkat mig på många sätt. Främst negativt, tyvärr. När jag var tonåring började jag dock en lång resa bort från tron. En resa som nu tagits ännu ett steg.

Det var först när jag var 26-27 år som jag vågade släppa sargen helt och tänka tanken att jag är ateist och nog alltid varit det. Men fram tills för ett par veckor sedan var jag fortfarande medlem i församlingen där jag växte upp, trots att jag inte varit där på säkert 10 år.

Jag hade länge funderat på att gå ur, men jag var för arg för att skriva ett artigt brev. Dessutom var jag rädd för att de skulle propsa på själavårdande samtal eller säga saker som ”jag ber för dig”, vilket jag hade känt var väldigt provocerande och rent av kränkande.

Till slut var jag dock mogen att författa detta:Skärmavbild 2014-11-28 kl. 15.14.31

Ett par dagar senare damp svaret ner i min mailinbox: Skärmavbild 2014-11-28 kl. 15.02.24

Jag kände mig minst sagt lättad över att mina önskemål hade respekterats. Men jag kände också en liten känsla av tomhet. Inte en saknad efter församlingsgemenskapen, men det är så mycket ceremoni kring att bli medlem, så det kändes lite konstigt att det bara gick att plockas bort ur medlemsregistret så var det över. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, det var bara de känslorna som kom fram. På nått sätt hade det nästan känts mer värdigt att bli utesluten, de har ju haft massor av grunder för det även om de kanske inte haft koll på det. Då hade frågan i alla fall behandlats lite mer än ett enkelt sträck i matrikeln. Eller markering och tryck på delete, som de kanske gör nu.

Jaja, nu är det gjort i alla fall!

Kanske kan jag sjunga för mig själv ”Jag har beslutat att avfölja Jesus och aldrig mer tillbaka gå”.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

