Om att blogga eller hårt mot hårt mot ensamheten 2

Nu i november fyller mitt bloggande på WordPress 5 år. Över 550 inlägg har det blivit. Till en början skrev jag bara för min egen skull, och så är det fortfarande i stor mån. Det är en blogg av mig om mig där jag skriver saker jag vill skriva, med förhoppningen att någon vill läsa. Men särskilt i och med mitt senaste inlägg om ensamhet känner jag att en av de stora drivkrafterna i mitt bloggande är just att det är så tillfredsställande när folk hör av sig och berättar att nått jag skrivit fått dem att känna sig mindre ensamma.

Under hela mitt liv har jag nämligen känt mig väldigt ensam och då menar jag inte att jag varit ensam som i att jag inte haft människor omkring mig, för det har jag för det mesta haft. Jag har ju t. ex. en stor familj. Snarare att jag känt mig ensam i upplevelser i livet. Oavsett om det handlat om saker som händer med min kropp, saker som händer i mitt huvud eller saker som händer i mitt liv. Saker som kanske inte alltid är så lätta att prata om.

Det känns som att det är just detta som är styrkorna i sociala medier och även internet i övrigt på många sätt. När jag var ung tonåring fanns det inga möjligheter för mig att skriva in några ord i en sökmotor och få svar på funderingar eller hitta andras erfarenheter att läsa om. Nu är så mycket bara några klick bort. På gott och ont såklart, men jag tycker att just det här med att känna gemenskap är väldigt positivt.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

