Kroppsideal och plastikkirurgi

TW kroppsideal.

Jag har haft ett väldigt ambivalent förhållande till mina bröst sedan de växte ut och snabbt blev väldigt stora. En hatkärlek kan man säga, fast mest hat. Jag var inte alls nöjd över hur min kropp utvecklades i puberteten. De var och är i vägen när jag ska träna. De fick och får en massa oönskad uppmärksamhet. Att leta BH har alltid varit något som slutat i tårar.

Stigande ålder och kroppsvikt har knappast gjort saken bättre. Därför händer det ibland att jag googlar på bröstförminskning, då det är ett ingrepp jag funderat över att göra sedan jag var 13-14 år och ingen BH passade på min då nätta lilla kropp med jättebröst.

Dock har jag inga problem med ryggen. Bäst att tillägga, eftersom folk gärna förutsätter det så till den grad att de oombedda och utan att jag tagit upp det för diskussion, undrar om jag inte ska förminska brösten. Mina problem är främst estetiska och har med min kroppsuppfattning att göra. Jag tycker helt enkelt inte att de är snygga längre, vilket gör att alla andra saker som gjorde dem jobbiga att leva med inte uppvägs av nått positivt mer. Men folk kan ju leva med ”långa bröst” som blir svettiga och kliiga (även om problem som svamp och eksem kan bli väldigt jobbiga, samt såklart smärta i axlar och rygg). De kanske bara inte vill det.

För tillfället, med ett BMI långt över 25, är jag dock inte en kandidat för att få ingreppet utfört på landstingets bekostnad. Dessutom har jag förstått att övervikt ökar riskerna för komplikationer så jag funderar inte allvarligt på att göra en bröstförminskning ens privat. I alla fall inte så länge är så tjock som jag är.

Men en sak jag tänkt på och stört mig på när jag googlar på bröstförminskning är alla beskrivningar om ingreppet som, enligt mig, befäster kroppskomplex som medicinska fakta snarare än de ideal formade av samhället som de faktiskt är. Jag tror att de flesta har rätt bra koll på vad vårt samhälle har för syn på vad som är ”ett par snygga bröst”. Men när plastikkirurger beskriver bröst som på något sätt avviker från detta ideal som behäftade med fel som måste korrigeras skaver det i mig. ”Kraftigt hängande bröst samt mycket stora vårtgårdar” om ett par helt vanliga bröst, liknande många som jag sett i badhuset utan att de verkar ha besvärat personen de satt på.

Det är väl en sak att en person, påverkad av ideal som ständigt reproduceras i samhället, känner att deras egen kropp är fel. Vi har väl alla komplex och jag säger inte att det är fel att vända sig till en plastikkirurg ifall man känner att det är rätt. Men när alla sedan kan gå ut på nätet och hitta bilder på kroppar som liknar deras egna med massa kommentarer som poserar som objektiva bedömning från människor med medicinsk utbildning om hur fel den kroppen är och hur mycket den behöver ändras blir det en annan sak. Hur ska man kunna försöka älska sig själv som man är om till och med läkare säger att ens komplex är grundade i att det faktiskt är fel på kroppen, fast den är fullt funktionsduglig?

Ifall jag någonsin skulle vända mig till plastikkirurgi för att få en lite mer hanterbar storlek på mina bröst hade jag inte gett min tillåtelse till före- och efterbilder på nätet, om jag kan säga nej. Jag vill inte att min kropp ska användas för att få andra med liknande kroppsform att få tankar om ”fel” på kroppen bekräftade som fakta snarare än personliga åsikter.

Som sagt var är jag fullt medveten om att vissa saker som korrigeras i bröstoperationer har en verklig medicinsk orsak att ”fixa till”, men det finns andra saker med bröstutseenden i dessa som också beskrivs som fel där jag faktiskt inte kan se att det kan ha nått annat med utseendet att göra. Då känns det extra fel att de beskrivs som avvikande och ”onormala” fast det kanske snarare är idealbrösten som är ”onormala” i den bemärkelsen att de nog avviker rätt mycket från utseendet på det genomsnittliga bröstet.

One thought on “Kroppsideal och plastikkirurgi

  1. känner igen mig själv mycket i det du skriver. Särskilt om kirurgi, något som jag börjat överväga mycket allvarligt den senaste tiden. Jag har inte heller problem med ryggen (än), utan problemen för mig är estetiska och psykiska. Tycker det är jobbigt att se bilder på mig själv, att höra andras kommentarer, att försöka hitta kläder som passar osv. Men detta gör att det tar emot så himla mycket att ens överväga förminskning, för jag vill inte och tycker inte att jag ska behöva genomgå en estetisk operation för att må bra och tycka om min kropp.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

