”Bakom varje lyckligt förhållande finns en städare”

Jag är sedan ett par år tillbaka listad som man på Facebook för att undvika att överösas med reklam som kallt förutsätter att jag är intresserad av att förändra mitt utseende på olika sätt. Som ”man” på Facebook slipper jag det mesta av sådant, även om de ibland uppmanar mig att bli krallig, men eftersom reklamen inte är riktad till min målgrupp är den lättare att bortse ifrån.

De senaste dagarna har jag dock lagt märke till reklam från ett företag som heter Helpling och som säljer städhjälp. Som person som tidigare städat hemma hos andra och sett det som ett helt ok jobb är jag inte den som är emot städhjälp i sig. Det är reklamens utformning och budskap jag reagerar negativt på. Enligt mig är det väldigt uppenbart att den riktar sig till män (jag vet t.ex. inte om samma reklam dyker upp på Facebook hos personer som är listade som kvinnor) och då män i heteroparrelationer, som vill fortsätta slippa ta sin fulla del av ansvaret för det oavlönade arbetet i hemmet.*Skärmavbild 2014-10-21 kl. 08.45.31

Här avbildas alltså ett par som framställs som kvinna och man, som bråkar över ett berg smutsig disk, där hon skäller som en bandhund och han typ ”Vaddå? JAG?!” Och Helpling då som framställer sig som bättre än familjerådgivning genom att helt enkelt trolla bort bråken genom att trolla bort det som det bråkas om. ”Bakom varje lyckligt förhållande finns en städare”. Mmm, enligt statistik oftast en kvinna som ingår i förhållandet då. Eller så kan man köpa en.Skärmavbild 2014-10-18 kl. 10.47.01

”Brukar du också ”glömma” att dammsuga under mattan?” Vid bråk om det oavlönade hushållsarbetet ser jag det som att det finns fler problem än bara att det är skitigt hemma. Till exempel ett kommunikationsproblem. Antingen har man olika syn på vad som är bra nivå för renlighet i hemmet och har inte kommit överens om var ribban ska läggas. Eller så har man en överenskommelse som en (eller kanske flera) skiter i.

Angående att ha olika syn på vad som är ett rent hem är det rimligtvis en kompromiss som är det bästa. Inte att den som har lägst nivå städar till den och att den med högre nivå städar till sin, eller att någon hyrs in för att jämka skillnaden. Även om det säkerligen är frestande både för de med låg och hög ribba. Att strunta i en överenskommelse visar istället på bristande respekt mot partnern och sådant löses knappast genom att någon annan fixar det den respektlösa ska göra så hen slipper. Det om något är väl att ”glömma” att dammsuga under mattan.

En sak till: Vaddå ”en helpling”? Det låter mer som ”en ompalompier” än person.

Uppdatering: Jag fann just en annons som jag tycker mer sätter fokus på vad det är de försöker säga; ”Trött på att städa?”Skärmavbild 2014-10-21 kl. 10.13.10

SCB om arbetsfördelning

Bilderna är mina skärmdumpar från Facebook.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

