Triggervarning: HälsoHETS!

Varning: Personer med en ätstörning bör nog inte läsa detta inlägg. Jag skriver det mest för att jag tror det kommer få mig att må lite bättre att sätta ord på mina känslor.Skärmavbild 2014-10-11 kl. 08.42.27

Jag har det riktigt jobbigt med tankar på mat och kontroll idag. Ångest och gråten i halsen.

Tweeten ovan är från igår. Återigen har jag tvingats utsätta mig för människor som lever i den vanliga världen, där alla inte är upplysta och analyserande som de jag vanligtvis umgås med. I alla fall inte angående sitt eget beteende. Där snack om mat och träning, försök att bräcka varandra i jämföranden om vem som äter nyttigast, tränar mest och minsann inte tycker om att äta diverse livsmedel är norm.

Jag och Patrik ska gå på bio ikväll. Fast vi inte gått på bio på säkert mer än ett år blir det inget biogodis. Istället funderar jag på nyttigare alternativ. Vad fan vi ska äta i morgon som går att göra matlåda av är nästa hinder. Jag hade tänkt göra lasagne, men det går ju inte. Onyttigt. ”Jag äter inte pasta för det tycker jag inte om!”. Visst, gulligt, men nu kan inte den meningen sluta snurra i mitt huvud. Jag känner direkt igen ansiktsuttrycket på någon som säger att de inte gillar viss mat för att den är onyttig.

Nästa gång måste jag nog säga ifrån även fast jag inte vill, för det här funkar inte. Man kan, om man har otur när man tänker, inbilla sig att det väl är skitbra om jag tänker mer på att äta nyttigt. Det är bara det att en hetsätningsstörning inte fungerar så. Trillar jag verkligen dit kommer det leda till att jag lägger på mig mer och jag vill inte det för det mår jag inte bra av. Att ta det lugnt med kontrollen är det enda sättet för mig att ha verklig kontroll över mitt ätande så jag inte behöver påverkas av min ätstörning.

Jag tror att jag trodde att jag kommit längre. Att jag inte längre hade dessa problem, men det har jag. Uppenbarligen. När jag berättade för Patrik att jag mådde dåligt pga gårdagens samtal berättade han att så går jargongen på hans jobb. Det ger mig också ångest, för tydligen ska jag antingen få stå ut med att människor konstant triggar min ätstörning eller så måste jag outa mig och be dem tagga ner hela tiden. Jag vet inte vad som är värst! Särskilt eftersom jag ju inte är underviktig och folk generellt därför inte registrerar mig som ätstörd.

”Man ska inte äta det här eller det här eller det här för då får man cancer!” Allvarligt talat skiter jag rätt mycket i om jag dör i förtid pga att jag inte alltid ätit perfekt. Jag försöker klara att överleva idag!

2 thoughts on “Triggervarning: HälsoHETS!

  1. Jag vet precis vad du menar. Jag är sedan länge ganska stabil i mitt förhållande till mat (förutom mitt sockermissbruk som jag iofs erkänner och förstår), men när det där hälsohetsandet kommer igång känner jag hur det börjar svaja.

    Det obehagligaste är de där personerna vars ångest verkligen lyser igenom bakom hurtbullandet. Det krampaktiga rabblandet av vad som är nyttigt och vad man ska äta och inte äta. I början kunde jag ta illa upp när andra började prata om saker som jag just kanske åt, jag uppfattade det som feg indirekt kritik, men sen insåg jag att de oftast är så insnärjda i sin ångest att de knappt ens märker vad jag äter.

    Men oftast är jag nu såpass stabil att jag mest tycker det är erbarmligt tråkigt när hela fikarummet går igång på att diskutera vad som är nyttigast och har minst kalorier och hur man kan dämpa sina hungerkänslor och få en sallad att räcka som middag. Så fruktansvärt ointressant samtalsämne!

  2. Åh. Låter sjukt jobbigt. :-/ Jag har en del vänner på fb som ofta lägger upp info om hur nyttig mat de äter, hur mycket de tränar, selfies för att visa sina vältränade kroppar, eller hur mycket de gått ner i vikt. Skitsvårt att veta hur man ska reagera på sånt. Jag brukar bara ignorera, men egentligen borde man väl försöka förklara varför det kan vara en dålig idé, även om jag inte själv triggas av det personligen. En del av dessa vänner mår nog inte särskilt bra heller så då vill man ju inte komma och trycka till dem ytterligare.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

