Jag ville verkligen inte gå upp idag

Vaknar upp i en stad i ett land där båda nu har ett styre i minoritet. Det känns allt annat än stabilt.

Ur ett Lundensiskt perspektiv gick SD fram starkt både i kommunen och i riksdagen. För riket fick de över 7 % fler röster jämfört med förra valet och gick upp till 12,9 %. I denna stad gick de från 3 till 5 mandat i kommunfullmäktige.

Ett parti som ogillar olika angående allt annat än ”män ska vara män och kvinnor ska vara kvinnor”, de enda könen de erkänner som existerande, är tredje största parti.

Jag har svårt att känna för att vara en av de 87 % som inte röstade på SD igår. För mig känns det som ett sluttande plan, som att vi kommer sitta i val efter val och se vårt antal krympa samtidigt som vi slår oss för bröstet med att vara i majoritet, tills vi inte är det.

Jag har svårt att känna för ”Don’t panic! Organize!”-bilden som sprids i sociala medier nu, för det är exakt samma sak som vi sa för 4 år sedan. Vi kan konstatera nu att vad vi än tänkte oss som organisering har misslyckats. Vi behöver en annan strategi.

Jag tror inte att det går att ändra på missnöjet, som ju enligt de som har koll är det största anledningen till SD:s framgångar, från gräsrotsnivå. Jag tror att det behövs en regering som tydligt visar att vi kan ha välfärd, flyktingmottagande och invandring samtidigt och som tydligt visar att det inte är så att invandringen tar pengar från något annat.

Dessutom måste det från toppnivå sluta daltas med rasister och nazister och bidra till att rasismen blivit rumsren.

Även om jag idag inte tror att SD någonsin kommer få ensam majoritet ska vi inte inbilla oss att de nått taket för hur mycket de kan växa.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

