Kravet på att man ska ha helt skruvad humor

Idag dök det i mitt Twitterflöde upp bland det sjukaste jag läst någon göra under förevändningen ”det var bara ett skämt”. Det var en skärmavbild från Facebook där en kille skrev att han gått fram till en tjock tjej på krogen och drivit med henne angående hennes utseende.

”I approached a fat girl in the disco earlier. She seemed surprised at the attention , and when I asked if she had a pen she quickly said yeah before starting to look in her bag. I said ”well you better get back in it quick before the farmer notices ya got out !” :)”

Uppåt 40 likes så klart.

När han fick mothugg i kommentarerna menade han såklart att han bara skämtade! Tydligen var detta kul. Sen säger han att folk oroar sig för mycket över ”stupid shit” som vikt, men att han inte bryr sig, för han beställde precis kinamat. För det är ju inte alls så att det bidrar till självmedvetenhet om sin vikt att folk ”skämtar” om att de går fram till främmande personer de anser tjocka bara för att vara så elaka de bara kan. Men vad vet jag, jag har uppenbarligen ingen humor. Jag skrattar inte ens åt våldtäktsskämt ju!

Det enda sättet detta kan vara ens skuggan av ”ett skämt” är om det aldrig hände mer än inuti hans huvud. Men det är ändå uppåt väggarna att han tyckte det var lämpligt att skriva ner och lägga ut i sociala medier! Och det är fortfarande inte roligt.

Sen, vad är det för fel på folk som verkar tro att bara för att någon är trevlig mot dem när de kommer fram för att prata betyder det att de är förvånade över att någon visar dem uppmärksamhet? Hade han resonerat likadant angående en normativt ”snygg” tjej? Jag ska ta mig fan aldrig mer vara trevlig mot en främmande person som snackar med mig igen om det finns risk att de tolkar ett leende som att jag är tacksam över att de pratar med mig. Nej det blir sur min, kalla ögon och ”Vad fan vill du?” för hela slanten!

Och vad är det för fel på alla som uppenbarligen tyckte att det var kul och ok att han sa sig ha gått fram till en vilt främmande människa endast och enbart för att kränka denne så grovt han bara kunde. Hon var bara trevlig mot honom och det svarade han med att banka ner henne i skoskaften. Jag har svårt att tänka mig att lika många hade tyckt det var lika skoj om det var nått annat som stack ut med hennes utseende som han gjort sig rolig över, men tjockisar går ju alltid att garva åt för de kan ju banta och bli normativa om de bara skärper sig lite. Det säger i alla fall diverse smala på Twitter.

Om han på allvar gjorde detta hoppas jag att hon svarade honom med en rak höger och sen satte sig på honom när han låg på golvet och kved bland utspilld öl och spottloskor. Fast då hade han väl inte skrivit om det.

För ett år sen protesterade jag lite mot att Elin kallade mig en Fat acceptance-bloggare. Jag kände mig inte som en sådan. Nu börjar jag mer känna att jag vill skriva om det och gör så under kategorin ”Fett”. Kanske tack vare Fetkvinna-kontot på Instagram. Det känns som att det behövs fler tjocka berättelser.

(Om du som delade bilderna med texten vill ha cred är det bara att säga till, jag blev plötsligt lite blyg och vågade inte fråga.)

3 thoughts on “Kravet på att man ska ha helt skruvad humor

  1. Ja, och om en är otrevlig mot folk blir reaktionen densamma. ”Varför var hon så himla otrevlig? Hon borde faktiskt vara GLAD över att NÅGON vill prata med henne!”

  2. Ping: Varför måste det alltid vara kvinna mot kvinna? | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

