”Han pratar om andra tjejer”

Någon hade trillat in på min blogg efter en sökning på denna fras. Troligtvis som en del i en reaktionskedja över att det finns en tjej i min grupp på arbets- och organisationspsykologin jag känner extrema behov över att leka storasyster åt känner jag att jag måste tillägna detta fenomen ett inlägg.

Jag har varit med om detta så många gånger med olika snubbar och det har stört mig nått enormt. Sen har jag varit med om detta med andra pojkvänner, men då det inte stört mig. Så vad har varit skillnaden?

Jag tror att vi förenklar företeelsen när vi buntar ihop allt positivt prat om människor utanför förhållandet som ”hen pratar om andra personer”. Det finns ”hen pratar om andra personer” och så finns det ”hen försöker manipulera fram negativa känslor i mig genom att prata om andra personer”. Det första brukar inte vara ett problem. Det andra borde nästan alltid leda till omedelbart avslutande av förhållandet.

När jag och Patrik tittar på Twin Peaks och suckar över agent Dale Coopers perfekta hår och snygga ansikte är det inte en utmaning mot den andra att reagera. Jag vet att Patrik värderar mig som partner och respekterar mig som människa, och vice versa. Sådant bör inte vara ett problem (såvida inte en av er har problem med obefogad svartsjuka). När mitt ex flåsande tittade på musikvideon till Eric Prydz Call on me med ett snett leende och en vass blick mot mitt ansikte, i väntan på en reaktion från mig, framkallades helt andra känslor.

Och det är just de känslorna de vill åt. De vill kunna skamma dig över att du är svartsjuk fast det är just svartsjuka de ville att du skulle känna. De vill att du ska må dåligt, trots att din reaktion är helt naturlig.

Jag är inte en svartsjuk människa. Jag gillar att känna mig speciell och utvald, och jag föredrar monogama relationer, men jag ser inte hot där det inte finns några. Vissa av mina ex hade ett problem med det, då de såg viss svartsjuka som ett tecken på att partnern verkligen är intresserad. Jag har aldrig riktigt förstått den kopplingen, men jag vet att många tänker så. Eftersom de störde sig på att jag inte var svartsjuk försökte de manipulera fram svartsjuka i mig genom att i eskalerande takt framställa nästan varje tjej de kom att tänka på som en mer åtråvärd partner än jag. Till slut blev jag ju förbannad, inte främst för att jag var svartsjuk utan för att jag kände mig nedvärderad och trampad på. Då kom skammandet, hånflinandet och raljerandet över min reaktion trots att den var högst önskad av dem. Förhållandena brukade sen ta slut, flera månader senare än jag borde ha dumpat snubbarna i dessa dödfödda relationer.

Om jag hade fått göra om dessa relationer med det jag nu vet hade jag tacklat problemet på ett annat sätt. Istället för att hålla käften och ta deras skit tills känslorna bubblade över hade jag sagt ifrån på ett tidigt stadium. Dock inte genom att konfrontera med ”Du pratar alltid om andra tjejer och det gör mig ledsen” för som jag skrivit innan är det inte DET som är kärnproblemet. Istället hade jag sagt ”Det känns som att du försöker manipulera fram svartsjuka i mig genom att nedvärdera mig som person jämfört med andra och det är inte ok.” Det är möjligt att denna mening hade varit lite för komplext för dem att förstå, men ändå. Hade de då bett om ursäkt och försökt ändra sig (ha, troligt!) hade de kanske fått en chans till. Hade de istället börjat svamla nått om hur svartsjuk och patetisk jag var hade de istället blivit dumpade direkt. Det finns liksom ingen annan lösning än att göra sig av med kräk som bara vill få en att må dåligt. Det finns ingen kärlek i världen som kan rädda dem till att bli trevliga partners.

Så om din partner försöker få dig att må dåligt på detta eller nått annat sätt, var inte rädd för att ta tillbaka makten och konfrontera dem med deras beteende. För det är inte ”din svartsjuka” som är problemet utan att de inte beter sig på ett schyst sätt. Det värsta som kan hända är att du slipper slösa onödig tid genom att vara i ett förhållande med en skitstövel.

Psykologiguiden skriver bra om bl. a. definitionen av svartsjuka här.

2 thoughts on “”Han pratar om andra tjejer”

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

