Jag förstår att de menar väl, men, asså, nä.

Igår fick jag tummar upp över att jag börjat blogga igen, vilket så klart är trevligt men också gör att jag känner lite press över att skriva nått varje dag. Men men, det är ju en bra övning, så varför inte?

Jag fortsätter att bli inspirerad av Fetkvinna på Instagram. Detta inlägg fick mig att tänka på alla saker jag avskyr med kompisar som försöker para ihop en med snubbar de känner. Jag vet inte hur många gånger jag sagt att det bästa med att inte vara singel längre är just att detta inte händer mig längre, så mycket hatar jag det!bild

Främst är det två saker jag tänker på och det är just situationen som berättelsen ovan beskriver.

För det första när kompisen gör en grej av att nån person de känner tycker att man är söt och sen försöker peppa en angående att gilla hen, bara för att man sedan får höra att man av ena eller anledningen inte var attraktiv nog åt vederbörande. Gör inte sånt! Det är onödigt och respektlöst mot era vänner! De behöver inte er hjälp för att skaffa dejter, uppenbarligen, då ni suger på uppgiften.

Jag har faktiskt varit med om precis denna sak. Jag hade aldrig träffat killen, faktiskt vet jag fortfarande inte ens hur han såg ut, och var således inte särskilt intresserad. Men min (f.d.) kompis försökte hävda att vi skulle passa jättebra ihop. Varför vet jag inte, antagligen för att han hade puls och penis och det är den typen av människa jag föredrar att ligga med. Så i ett obevakat ögonblick tog min kompis en bild av mig och sms:ade till honom, bara för att sedan dikterade för mig att hans utlåtande var att han föredrog tjejer som såg ut som hans ex. En omskrivning för ”Nej tack, hon var inte snygg nog åt mig” såklart. Även om jag inte brydde mig om honom sved det att känna att någon ratat mig och inte tyckt att jag dög. Mitt självförtroende fick sig en knäck. Det var väl inte en jättestor grej, men det var definitivt något jag hade kunnat vara utan!

Min kompis som väl aldrig varit kär i någon annan än sig själv förstod inte min irritation, det var väl bara att rycka på axlarna och strunta i vad han tyckte, ansåg hon och så fortsatte hon sin mission att skämma ut mig inför Lunds singelmän genom att på ett snedvridet mycket väsen för ingenting-sätt försöka sälja in mig hos så många som möjligt av dem som ”hon är intresserad av dig!” fast jag aldrig ens hört talas om människan. Något som minst en gång satte käppar i hjulet för mig när jag väl var intresserad av någon och vi hade nått på gång, för han trodde ju att jag varit förälskad i alla hans vänner!

Den andra saken jag kom att tänka på är mer inriktad just på hur människor kan bete sig angående vänner som ser ut på ett visst sätt. Själv har jag varit med om att folk tyckt att jag skulle passa med en kille endast och enbart för att vi båda var korta. Sen har jag stått bredvid och fått vredesutbrott över ett par systrar som tyckte att en tjej och en kille var som gjorda för varandra för att de båda var överviktiga. ”Men GUD! Ni skulle ju passa JÄTTEBRA ihop!!!”. Sen förstod de inte alls varför de fick en redig utskällning. Andra exempel jag hört är när folk tänker att personer ska passa ihop baserat på att de råkar ha liknande hudfärg, eller för att de kommer från samma land, eller för att de båda är lesbiska. Men det finns ju hur många exempel som helst. Det ena mer absurt än det andra.

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig om man försöker leka Jane Austens Emma med sina vänners liv. Till en början är det något som bör undvikas helt om man inte säkert vet att det är kompisens önskemål att man ska hitta en partner till hen. Sen bör man naturligtvis tänka efter en och två och trehundrafemtielva gånger innan man öppnar munnen och låter ens fördomar om utseende eller egenskaper och attraktion diktera vem som man tänker sig passar med vem.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

