Även kåta människor kan bli våldtagna

Behövs en TW eller är rubriken nog i sig?

Min Youtube tyckte av någon anledning att jag behövde se Game of thrones-klippet där Cersei blir våldtagen av sin bror/älskare/barnafader Jaime, den hade i alla fall lagt till den under ”intressanta klipp”. Jag tittar inte på serien längre (dock såg jag några avsnitt av säsong 1), eftersom jag inte tycker att den tillför något positivt till mitt liv*, men jag bestämde mig för att titta på klippet eftersom jag läst och hört så mycket om det.

Vad som skildrades var så klart, som jag redan hört och ovan nämnt, en våldtäkt. Hon säger ”nej” och ”sluta” om och om igen. Han är sådär snuskigt kåtarg, som många andra romantiska hjältar jag matats med via ”erotisk skönlitteratur” jag älskade att läsa som tween och tonåring, och struntade därför i hennes vilja. Han måste ju få, eller nått. Han kan inte hejda sig. Hon brukade ju säga ja förr.

Under klippet fanns så klart kommentarer från män och från män som höll med män (ja, det fanns säkert personer som inte var män som höll med dem också, för så är det ofta) om att det minsann inte alls var våldtäkt eftersom det var tydligt att hon var kåt och egentligen ville. Jag håller inte med om deras analys av situationen, men även om det var så, vad spelar det för roll? Har man inte rätt att säga nej till sex om man är kåt? Om man till och med vill ligga med just den personen man säger nej till? Om man till om med sagt ja till personen tidigare?

Det finns väl tusen och en anledningar till att en person inte vill ha sex, alla lika relevanta att lyssnas på. För att återgå till Game of thrones-klippet känner jag spontant att ”vår son dog nyss och med tanke på det är hans döda kropp faktiskt precis bredvid oss” i alla fall är något jag hade respekterat. Det skrämmer mig att det verkar finnas många som ser kåthet som ett ja, eller i alla fall som en anledning till att ignorera ett nej.

För några veckor sedan hade jag en diskussion med några på Twitter just om det här med att ”erotisk skönlitteratur” ofta använder våldtäkt som ett redskap i sin romantiska dramaturgi. Både jag och de jag diskuterade med hade flera exempel just på när en kåtarg man tvingat sig på en kvinna, ofta är han arg just över att hon har sådan erotisk effekt på honom så han bara inte kan hejda sig, endast för att de sedan blir våldsamt förälskade i varandra och lever lyckliga och kåta i alla sina dagar. Inte sällan är det också en ingrediens att kvinnan är stark och vill gå sin egen väg samt att hon då använder ” sin sexuella makt” över mannen för att få sin vilja igenom, vilket på nått magiskt sätt gör dem till mer jämställda par än andra som lever under samma tidsperiod som den historien utspelar sig i. Dessa berättelser är definitivt något som påverkade min syn på sex och kärlek när jag var ung och precis börjat utforska min sexualitet och jag kan inte påstå att det varit positivt!

*Game of thrones i mina ögon: Knull som främst är kul för mannen/männen som knullar, blood and gore, mens = giftasvuxen = YAY, ”uj ja vilken fast och fräsch kropp hon har, klart du gillar henne för kvinnor har bara ett värde när de är sexiga och för att vara sexig måste man ha en viss kroppstyp!”, sexistisk och misogyn dialog samt så klart nakna kvinnor med en viss kroppstyp. Och säg inte åt mig att läsa böckerna, jag försökte när 1:a säsongen gick, men slutade efter att jag konfronterats med en svullen manslem för mycket, stretande i byxor som plötsligt blev alldeles för trånga.

 

Nu ska jag gå och lägga mig igen, för klockan är egentligen bara 05:30. Jag vaknade av att jag var törstig och blev sen skrämd pigg av en spindel som spatserade runt på handfatet.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

