Nej, jag har inte förnekat mig!

Idag fick jag ett infall och googlade på frågan ”hur många sexpartners ok” och skrattade åt alla ”Max 5 innan mig är ok”-snubbar som skrev i trådarna. För det är ju för jäkla tragikomiskt med folk som sätter upp sådana regler för förhållanden. Jag undrar om de tänkt igenom vad det är för krav de ställer upp egentligen.

När jag var ung och fortfarande väldigt påverkad av min frireligiösa uppväxt tänkte jag också mycket på det där mer sexpartners. Först var det viktigt för mig att träffa en kille som var oskuld, precis som jag när jag var det. Idag tycker jag att det var ett dåligt kriterium, det fanns säkert många killar som haft en eller flera sexpartners som hade passat mig bättre än min första pojkvän gjorde. Då kändes det ”extra speciellt och romantiskt”. Sen handlade det mer om mitt behov av att känna mig speciell och inte som en i mängden, men sådant beror långt mer på hur man blir behandlad i en relation än hur många ens partner legat med innan en. När jag blivit lite äldre och fått mer livserfarenhet och självkänsla försvann också tankarna om acceptabelt antal sexpartners hos killar jag var intresserad av att bli ihop med.

Som jag ser det hänger lågt antal sexpartners på en eller flera av 5 saker:
1. Man är ung.
2. Man har bara haft få långa, monogama förhållanden.
3. Man har inte träffat så många som vill ha sex med en.
4. Man är inte intresserad av sex eller har inte träffat så många man vill ha sex med.
och den enligt mig värsta:
5. Man har förnekat sig sex man vill ha för att hålla antalet sexpartners nere i väntan på ”den rätta”.

Som 32 år, varav 15 som sexuellt aktiv och 8 av dessa år i ett av två seriösa, monogama förhållanden (jag och Patrik firade 6 år i söndags, woop woop!) hade det varit svårt att hålla mig till någon slags ”Max 5”-gräns. Jag har funderat över vilka jag hade behållit om jag fick välja ut 5 och kan säga att det då hade blivit knapert för mig på sexfronten, vilket knappast hade ökat min livskvalitet eller gjort mig lyckligare. Alltså ett högt pris att betala för att behålla någon slags ”bra flickvänsmaterial”-status i misogyna snubbars ögon.

Jag vet att jag hade en diskussion om 5:an med min frireligiösa mamma som större delen av mitt liv oroat sig över min eventuella slampighet. Det var några månader innan jag träffade Patrik som vi hade ett allvarligt snack om hennes attityd där jag förklarade att jag tyckte att det var orättvist att kräva av mig att inte ha ett sexliv bara för att jag inte träffat någon jag ville gifta mig med. Då tror jag faktiskt att jag nådde fram till henne lite, men jag vet inte hur länge det varade. Hennes värsta mardröm verkar vara att jag ska dumpa Patrik, högst troligt för att fler snoppar då kommer introduceras till mig. Eller som hon sa med oro i rösten när vi diskuterade sexuell läggning och att jag är förtjust i män (eller snarare är min lust väldigt snoppfixerad): ”Men bara EN man va?!”.

Min attityd angående vilket antal sexpartners jag haft är att det är min ensak och inget en partner har rätt att få reda på eller ha åsikter om. Vill jag berätta så gör jag väl det, men att bli pressad om ett svar hade jag tagit som ett tecken på att vederbörande har åsikter om antal sexpartners och devalvering av mitt värde som människa och eventuell kärlekspartner i förhållande till det. Antalet sexpartners säger ju t. ex.väldigt lite om inte INGET om eventuella könssjukdomar, det är det bara tester som kan göra så det är inte en anledning att pressa någon på sådan information.

Som det är idag är det tyvärr fortfarande så att en kvinnas aktiva sexliv är mycket mer kontroversiellt än en mans, något som också vädrades i forumtrådarna där ok antal sexpartners diskuterades. Tjejer som haft många partners var ”äckliga” och ”måste ha nått fel”. Vissa verkade inte ens reflektera över att män antal sexpartners var intressant utan utgick ifrån att det var antal snoppar som trängt in i en slida som var relevant, vilket jag tycker säger en hel del om hur vi ser på sexualitet i heterosexuella relationer. Det resonerades en del över att det är skillnad på hur man ser på mäns och kvinnors sexualitet, men det verkade inte problematiseras av särskilt många. Vissa verkar tycka att det är någon slags naturlag som inte går att rubbas. Andra drog såklart till med Nyckel-lås-teorin.

Uppdatering: Jag ångrar mig! Jag har visst förnekat mig sex för att hålla nere antalet sexpartners och på så sätt inte bli för ”dåligt flickvänsmaterial”. Herregud vad jag har förnekat mig! Återanvänt idioter till ex för att jag varit kåt och ”då blir det i alla fall inte ett högre antal partners”. Sagt nej till mig själv angående att ligga med killar jag egentligen ville ligga med för att jag ”inte borde eftersom det inte kommer leda till nått seriöst”! Så jävla dåligt!

One thought on “Nej, jag har inte förnekat mig!

  1. Fy att den här f-b hora/madonna-mentaliteten och dubbelmoralen fortfarande lever och frodas, eller snarare tagit fart igen! För det var faktiskt marginellt bättre när jag var ung vuxen för en sådär 30 år sedan. Det lilla fönstret mellan att gayrörelsen började höras tills aids-spöket dog ut var en fri och utlevande tid… Det allra sorgligaste tycker jag att det är männen som grupp som ”bestämmer” vilka kvinnor som är horor som man inte behöver visa respekt och vilka som är ”flickvänsmaterialen.” Som om sexuellt utlevande och öppna kvinnor inte har känslor utan bara finns där för männens utlevelse. Ännu sorgligare är det när män använder älskarinnor och prostituerade för att utleva det där balla de sett på porrfilm men fina frun/flickan kan de ju inte göra sådant med, nej men usch och fy… Kvinnor som inte uppfyller männens kriterier på att vara ”bra” används som slaskkärl typ. Så sorgligt och det gör mig urförbannad.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

