Hon slog sin kille medvetslös

Tidigare idag låg jag och vilade en stund innan jag skulle iväg på möte. Halvt i dvala seglade en tjej jag bara kände flyktigt när jag pluggade Naturtekniskt basår läsåret 2000/2001 in i mitt medvetande. Jag har nog inte tänkt på henne sedan dess och kommer inte ihåg mycket om henne.

Till exempel kommer jag inte ihåg vad hon hette. Jag tror hon var lika gammal som jag, alltså precis ute ur gymnasiet, möjligtvis nått år äldre. Hon var, också precis som jag, en helt vanlig vit svensk tjej. Girl next door. Akademikerföräldrar. Pappa som var präst.

Det som dock främst lyckades ta sig fram från minnet var att hon berättade för mig att hon slagit sin kille. Mer än en gång, men särskilt allvarligt vid ett tillfälle. Som jag minns det verkade hon inte tycka att det var en stor grej, eller uppenbarligen inte då hon öppet berättade om det för mig, en tjej som hon knappt kände. Det verkade nästan lite mer vara som en kul grej för henne.

Vid det allvarliga tillfället hade hon blivit arg på honom av en anledning som jag kommer ihåg jag tyckte var banal. Typ i stil med att han hade glömt nått, varit lite sen, eller handlat fel matvara i butiken. Det hade fått henne att knuffa eller slå honom så han föll mot en vägg och slog i huvudet så illa så han förlorade medvetandet.

Fast jag just då var i mitt uppe i mitt destruktiva förhållande där våld blivit normaliserat minns jag att jag reagerade starkt på det. Hon verkade mer tycka att det var lite ballt att hon som tjej kunnat slå ner en kille på det sättet. Som jag minns det sa jag till henne att det inte var ok att göra så.

Jag kan inte låta bli att undra över hur det utvecklade sig, hur de har det nu. Att de fortfarande är ett par är väl inte omöjligt, men inte så troligt. Tycker hon fortfarande att det inte är en stor grej med partnervåld, med att en tjej slår sin kille? Vad tänker han om det som hände? Jag kommer såklart inte få veta det. Jag hade nog inte känt igen henne om jag träffade henne, och även om jag gjort det, hade jag då frågat?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

