”I am tainted. :'( ”

Ett av mina favoritband är Nine Inch Nails. Jag älskar både texterna och musiken så mycket så jag lyssnar på dem nästan varje dag.

Jag är ett riktigt låttextfreak som lär mig låttexter på ett kick för att sedan komma ihåg dem för alltid, samt kan inte lyssna på en låt med dålig text utan att må riktigt dåligt inombords (Eurovision Song Contest är således i mångt och mycket självplågeri för mig). Texter är alltså minst halva låtupplevelsen för mig. Jag har förstått att det inte är så för alla, men jag verkar vara född sån.

Nine Inch Nails uppfyller alltså både kriterierna för snuskigt bra musik och text för mig, med råge. Den enda officiella medlemmen och han som skapar denna musik heter Trent Reznor. Som ateist är han nog, tillsammans med Depeche Modes Martin Lee Gore så nära Gud någon kan komma för mig, no pun intended.

Men eftersom jag är ateist kan jag inte heller låta bli att kritisera denna min guddom. För seriöst Trent, ibland är dina texter bara för snubbiga. De påminner mig ibland bara för mycket om killar jag dejtade när jag var i 20årsåldern och nej, det är inte en komplimang! Särskilt inte när du var 30+ när låten gavs ut. Vad sägs om en av mina favoritlåtar för tillfället And all that could have been, med rader som ”I know you tried to rescue me” och så hela refrängen:

”Please
Take this
And run far away
Far away from me
I am
Tainted
The two of us
Were never meant to be
All these
Pieces
And promises and left behinds
If only I could see
In my
Nothing
You meant everything
Everything to me”

Jag tror jag var 14 år första gången jag kom i kontakt med en snubbe som sa nått i stil med att en tjej hade krossat hans hjärta och därför (infoga dramatisk handrygg mot panna pose här) skulle han nu aldrig vara snäll mot en tjej igen någonsin!!! Eftersom jag alltid varit som jag är tänkte jag redan då att det var något av det rövhåligaste jag hört. Verkligen charmigt att använda ett krossat hjärta som ursäkt för att bete sig som ett arsle mot alla andra en kan stöta på. Fint sätt att inte behöva ta ansvar för sitt dåliga beteende mot kärlekspartners. Synd bara att det är så genomskinligt.

Som sagt var råkade jag ju ut för ett gäng av dessa snubbar när jag var singel och i svängen. Med ett milt leende och inombords himlande ögon brukade jag lyssna på deras gnäll om hur de blivit sårade tidigare och nu skulle använda det emot, ja… MIG! Jag borde så klart ha sagt dem ett sanningens ord, men de kom aldrig riktigt ut. För trodde de att de var speciella eller? Unika små snöflingor, hela bunten? ALLA har vi väl blivit sårade någon gång, fått hjärtat krossat och stampat på. Men om alla skulle sätta sig med handryggen mot pannan samt ett plågat ansiktsuttryck och ge sig fan på att aldrig mer älska någon igen hade mänskligheten dött ut för länge sen. Nej, det var inte synd om er. Dock om alla som behövde stå ut med er snubbighet!

”Jag kommer aldrig kunna älska igen!!!”. Ha! ”Igen” förutsätter väl att du gjort det en gång tidigare! Men jo, du kan älska igen, men du vill inte! Och nått säger mig att du inte var så gullig och go mot den hjärtekrossande tjejen som du vill påskina.

Med det sagt vet jag så klart att låttexter inte behöver spegla verkliga situationer eller vem textskrivaren är, men de gav mig ett uppslag för ett inlägg.

Nu ska jag sätta mig och yla om att jag är tainted och att jag borde förstå att Patrik betyder allt för mig i mitt nothing. Så om han inser att the two of us were never ment to be kan jag skrika argt till Somewhat Damaged istället… eller Even Deeper ifall det var jag som drog, särskilt om jag betett mig snubbigt när jag gjorde det.

One thought on “”I am tainted. :'( ”

  1. Alltså, när jag läste de första raderna och såg gråtsmileyn så fick jag hjärtat i halsgropen och trodde att du skulle skriva att Trent har dött!!! :-O

    Jag tänkte häromdagen att jag inte riktigt kan känna igen mig över alla som beklagar sig på FB och annat när kändisar dör. Men jag skulle deppa om Trent dog eller slutade producera musik. Faktiskt. (Har ju t o m drömt om honom på nätterna, sök på Trent i sökrutan på min blogg).

    Så nu blev jag lite lättad. :-) Men trist med sådana låttexter. Själv hör/förstår jag sällan budskapet och texterna i låtar. Det är det musikaliska, stämningen osv som spelar roll för mig. (Så olika det där).

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

