Mami Cup menskopp

Jag beställde en italiensk Mami Cup L menskopp från jordklok.se i torsdags och idag fick jag mail om att paketet fanns att hämta ut. Snabbt och smidigt, alltså. 308 kronor, inklusive frakt, kostade den. Det var ungefär vad min Mooncup B kostade också och den har jag haft i 5 år nu, samt kommer säkert ha användning för i 5 år till, eller mer. Jag vet inte vad bindor och tamponger kostar längre, men jag vet att menskopp är en bra deal!

imageMitt första intryck var att förpackningen var snygg med fräsch design. (Sen fick jag också en påse te med från jordklok.se, som ses i nedre delen av bilden, och det är ju alltid trevligt.)

imageMenskoppen kom i en blå förvaringspåse. Koppen var, precis som jag läst att den skulle vara, väldigt mjuk i materialet. Mycket mjukare än min Mooncup. Det ska bli intressant att se hur jag tycker att det är, då jag läst att det ska göra den lite mer krånglig att sätta in rätt. Bland annat ska det vara lite svårare att få den att veckla ut sig och skapa vakuumförseglingen. Det ska dock vara ett mindre problem för oss som är vana användare så jag är inte allt för orolig. Eftersom jag är ett menskoppsproffs knipsade jag av skaftet på koppen direkt. För mig är det bekvämast så.

imageHär är en bild som visar storleken på menskoppen, eller nåja, storleken i min lilla hand i alla fall. Den är så pass stor att min Mooncup B får plats i den. Det känns bra för de lite rikligare mensdagarna.

imageEn sak som jag tyckte var ett minus först var att det inte stod ml vid måttsträcken i koppen, som det gör på min Mooncup. Men det fanns en beskrivning av det i manualen (ursäkta suddig bild).

Det syns inte på bilderna, men det står till och med Made in Italy inuti koppen. Lite roligt, men å andra sidan står det http://www.mooncup.co.uk i min Mooncup så det är kanske vanligt att de märker dem så.

Nu när menskoppar blivit så pass populära som de ändå blivit har det dykt upp en del billiga piratkopior gjorda av tveksamma material på marknaden. Därför är det bra att köpa en som är tillverkad i EU då de måste hålla en viss standard. Menskoppen.se har skrivit ett inlägg om detta om någon vill läsa mer.

För mig var det viktigt att även denna gång köpa en menskopp som jag visste höll en hög kvalitet. Mami cup är precis som Mooncup gjord av silikon av medicinsk standard som är fri från gifter och som inte är en grogrund för bakterier. Eftersom en menskopp håller i så många år är det enligt mig värt att lägga lite extra pengar på att få en bra sådan istället för att chansa på en billig från en tvivelaktig försäljare.

Jag ska kanske tillägga att jag köpte en ny kopp för att min Mooncup B var lite liten för de rikligaste mensdagarna och nätterna. Den köpte jag när jag fortfarande använde hormonella preventivmedel och på grund av det hade mycket mindre mensflöde än var jag normalt har. Jag har behövt tömma den väl ofta under mensdag 2 och 3 för att det ska vara praktiskt, samt trycka i mig mycket Cyklo-f för att inte läcka på natten. Alltså behövde jag en större som komplement och Mami Cup L är en av de rymligaste på marknaden, 33 ml upp till hålen. Mooncup B rymmer 25 ml, har jag för mig. Jag kommer att fortsätta använda min Mooncup de dagar då mensen inte är riklig, för det är absolut inte så att det är något fel på den eller att den är förbrukad. Hade Mooncup A rymt mer hade jag köpt en sådan för jag har varit grymt nöjd med min kopp, men det skilde bara någon ml mellan A och B.

Jag återkommer med en recension när jag fått anledning att använda min nya menskopp.

(Uppdatering 26/7 2016 Mami Cup – recension 2 då jag varit tvungen att köpa en ny)

3 thoughts on “Mami Cup menskopp

  1. Ping: Mami Cup menskopp – recension. | Matildas blogg

  2. Ping: Menskopp igen och riklig mens | Matildas blogg

  3. Ping: Mami Cup menskopp – recension 2 | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

