Alla åsikter behöver inte dryftas!

För en stund sedan läste jag en Tweet med innebörden ”Män blir snyggare med åldern medan kvinnor är snygga till 25 års ålder, sedan går det utför”. Skit jag hört hundra gånger förr och försökt avfärda för mig själv lika många gånger samtidigt som jag nojjat över mitt eget åldrande. Åh detta vårt så förbaskat utseendefixerade samhälle! Under tweeten var mentions med diverse försäkranden om att folks mammor och mormödrar visst var snygga fast de passerat 25. Precis som att påståendet i tweeten haft tillräckligt mycket faktiskt tyngd för att kräva motbevis.

Min första impuls var att blockera twittraren eftersom jag inte vill ha utseendehets intweetad i mitt flöde. Snack om att kvinnor blir fulare med åldern kan generellt sett inte vara ägnat åt mycket mer än att få ALLA kvinnor att må dåligt över sitt utseende. Detta eftersom vi alla blir 25+, om vi får leva, vilket alltså innebär att vi alla en gång blir fula och alltså lite mindre värda eftersom det är så viktigt att vara snygg. Uppenbarligen är det superviktigt. Kolla bara en stor del av kommentarerna under mitt inlägg med vaserna.

Nu säger jag inte att denna specifika twittrare skrev detta för att få andra att må dåligt. Hon var kvinna själv och då är väl risken större att hon talade utifrån någon slags åldersnoja eller önskan om att få försäkran om att hennes påstående inte stämmer, vilket hon också fick. Men jag vill ändå inte se skiten.

Min andra impuls var att raljera över kända män som jag anser har changerat med åldern. Men där hejdade jag mig. Alla åsikter behöver inte dryftas och jag har ingen lust att vara ett rövhål till människa! Dessa män har aldrig bett mig att ha en åsikt om huruvuda de blivit snyggare eller fulare med åldern i mina ögon, så varför skulle jag upplysa dem med ett utlåtande över hur jag värderar deras utseende? Vem skulle bli gladare av det? Även om det är tveksamt att de någonsin hade hittat till mina twittrade åskter om deras utseenden, eller kunnat tillräckligt med svenska för att kunna läsa dem, har jag ingen lust att bidra till detta ständiga värderande av hur folk ser ut för det är ju precis sånt jag är emot!

Behöver jag säga att jag inte vill ha en massa exempel på män som åldrats fult och kvinnor som åldrats snyggt, eller annan utseendehets, i kommentarerna?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

