Kåt, oduglig blomma.

Med tanke på vaser såg jag i mitt Twitterflöde igår att många förfasade sig över utrikesmagasinet Korrespondenterna som sändes i SVT igår. Gårdagens program handlade om Ryssland och det veritabla krig som pågår mot kvinnor där.

Jag kände mig manad att se programmet och det var verkligen hårresande. Det är lätt att skratta åt det i sin absurditet, när den inflytelserika  homofoba och feministhatande politikern Vitalay Milonov säger saker som de som citeras i kollagen nedan, när Vsevolod Chaplin, den ryskortodoxa kyrkans talesman talar om att det borde finnas lagar för hur kvinnor får klä sig och att de tittat på väst och insett att de måste göra tvärt om mot oss. Men sen kommer insikten om att detta alltså  är verkligheten för miljontals europeiska kvinnor. Bara en liten Östersjö ifrån oss.

Samtidigt är det ju föga förvånande med män som förespråkar ett vidmakthållet eller till och med stärkt patriarkat. Det är bara sjukt att de har tillåtelse att löpa amok på detta sätt.20131120-182212.jpg20131120-182222.jpg

Som feminist, 30+ och barnlös är det bara att konstatera: Jag är en kåt, oduglig blomma.20131120-182203.jpg

6 thoughts on “Kåt, oduglig blomma.

  1. Men åh! Vad skönt att äntligen få veta vad jag är! En kåt, oduglig blomma. Haha!! Tack för hjälpen med att bringa klarhet i en annan 30-årig barnlös feminists liv.

  2. Ping: Smått uppgiven | Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

