Barn som tidsfördriv?

När jag ändå skriver om barnalstrande kan jag lika gärna spinna vidare på det ämnet och slänga ut lite tankar i etern.

En av invändningarna mot att inte bli förälder jag hört är ”Men vad ska ni då göra om dagarna?!”. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår frågan. Ett av de stora problemen i dagens samhälle är knappast att dygnet har för många timmar så man aktivt måste leta upp saker att fylla dem med. Dessutom är väl barn inget man ska alstra för syftet att ha något att göra om dagarna, ett tidsfördriv?

En av anledningarna till att detta tankesätt finns tror jag är att vi i vår kultur ser ner på folk som inte måste kämpa för att ha tid för sig själva. Tid då de inte gör någonting ”vettigt”. ”Hen har för mycket fritid!” är knappast en komplimang. ”Åt sysslolösa hjärtan, händer och sinnen hittar Djävulen jobb att göra”, eller nått.

Så vad är de som så hett eftertraktar saker att fylla dagarna rädda för? Att inte ses som lata och sysslolösa? Eller försöker de hålla livsångesten som kan krypa upp på en när en har tid att tänka efter på stången?

4 thoughts on “Barn som tidsfördriv?

  1. Jag har jobbat med barn hela mitt yrkesliv och häpnas snarare av att alla verkar skaffa barn, även de som uppenbarligen inte är särskilt intresserade av dem. Barnnormen är starkare än tvåsamhet och hetero these days.

    • Ja, visst är det så. Jag har många sådana som vänner på Facebook och brukar kalla dem världens bästa preventivmedel.
      Folk som klagar över att de inte kan sova halva dagarna.
      Folk som klagar över att släkten inte vill ta hand om deras barn så de bara får ha vuxentid halva semestern.
      Folk som skriver uppsatser med många fina ord till barn- och skolförvaltningen om varför det är en tvåårings mänskliga rättighet att vara mer än 25 timmar i veckan (Lund har mer generösa regler än de lagstadgade 15) på förskolan fast en förälder är föräldraledig med ett småsyskon.
      Folk som ser varje stund de inte behöver spendera med sina barn som en seger.

      Jag kan inte fatta det! Blir jag någonsin förälder kommer det vara för att jag vill välkomna ett barn in i mitt liv och min familj. Annars kan jag lika gärna låta bli.

      Men då kommer jag ju också att få stå ut med frågor om jag har barn, när jag tänker skaffa dem och till sist varför det aldrig blev några barn tills den dag jag dör. För det är så folk som av olika anledningar inte har barn har det.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

