Behind the wheel #13 – Ljuset i slutet av tunneln (?)

Efter att ha hårdpluggat körkortsteori hela helgen skrev jag idag teoriprovet. När 17 minuter av de 50 man hade på sig hade gått var jag klar och fick omedelbart svaret att jag fått 62 av 65 rätt, alltså med en fin marginal över de 52 poäng man måste ha för att få godkänt. Mannen som hade hand om teoriprovet sa t.o.m. ”Jättebra resultat!” när jag fick mitt intyg, vilket så klart var extra kul.

Jag blev jätteglad för jag var faktiskt inte alls säker på att jag skulle klara teorin. Nog för att jag gjort som man ska och läst under tiden jag övningskört, jag hade inte brytt mig om att plugga in detaljer som ofta kommer med. Sånt som jag kanske tycker att man hade kollat upp den dagen man behövde den informationen, hehe. Fråga mig om en månad vilken inställelsetermin en viss bil har och hur mycket en lastsäkring ska tåla så är jag inte alls övertygad om att jag kommer kunna svaret. Men det räckte alltså att läsa igenom boken noga en gång till, plugga lite vägmärken och göra alla övningsprov som skulle vara godkända innan teoriprovet för att jag skulle klara det.

Nu har jag två månader på mig att klara en uppkörning. Förhoppningsvis behöver jag bara 9 dagar för den 26:e kör jag upp!

Innan dess har jag tre lektioner kvar. I fredags sa min körskollärare att hade jag kört uppkörningen som den lektionen hade jag klarat mig. I förmiddags körde jag men en annan man än min körskollärare, för att träna den situationen med så jag inte blir helt skärrad på uppkörningen. Det gick rätt bra det med. Det var ett lite onödigt körfältsbyte, och en utfart jag tvekade rätt länge i men annars var det ok. Dessutom måste jag tänka på att köra 30 km/h när det är 30 och inte 35, ehem…

Förhoppningsvis räcker tre lektioner till för att finslipa och förhoppningsvis blir jag inte helt skärrad och stressad på uppkörningen så att den går åt helvete p.g.a. det.

Håll tummarna för mig!

2 thoughts on “Behind the wheel #13 – Ljuset i slutet av tunneln (?)

  1. Grattis till teoriprovet, och lycka till nästa vecka!! (Nåt onödigt körfältsbyte och lite tveksam vid en utfart är nog inga större problem om du får rätt inspektör. 35 km/h på 30-sträcka lär du dock bli kuggad för gissar jag… men det visste du nog själv redan :-) )

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

