Behind the wheel #12

Puh! I dag har jag kört körlektion nummer tvåhundrafemtioelva! Nej då, men lektion nummer 44 och 45 var det nog, dubbellektion. Snart har jag alltså kört bil i sammanlagt två dygn i sträck då varje lektion är 60 minuter lång. Man kan nog påstå att jag kan köra bil nu även om jag inte på något sätt är perfekt.

Som jag skrivit innan är det snart dags för uppkörning, den 26:e september. Jag vet inte om jag känner mig helt redo, men förhoppningsvis blir jag det. Några lektioner till har jag kvar, finslipning. Alla moment måste ha gått smidigt och vara godkända.

Idag har jag varit lite i stan, lite på landsväg och för första gången på motorväg. Det gick faktiskt rätt bra. Förut var jag rädd för hastighet, men det verkar ha gått över. Dessutom är det 100 km/h hastighet på vissa landsvägar här så då är ju motorvägen inte ett så stort steg uppåt, gällande hastigheten i alla fall.

Dessvärre slogs en röd varningslampa på mitt på motorvägen. Problem med däcken! Så vi fick åka till en verkstad i Staffanstorp för en koll. Jag blev lite svettig om händerna över att behöva köra så fort, möjligtvis med punka. Jag tänkte på att däcket kanske skulle explodera, men det gör däcken tydligen inte längre.

På verkstaden visade det sig att högra bakdäcket hade lyckats få en spik i sig, troligtvis när jag åkte på vägrenen när jag skulle göra en högersväng på landsväg. Mekanikern tyckte att jag var en duktig körskoleelev som vågade köra upp på billyften (eller vad det nu heter). Tydligen är det vanligt att elever inte vill det. Själv tänkte jag inte ens tanken att jag inte skulle köra in själv, men sen är jag ju i slutet av utbildningen också.

Efter kanske en kvart var vi ute på vägarna igen. Den förlorade körtiden tar vi tillbaka på måndag genom att jag dyker upp lite tidigare till lektionen jag har då.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

