Hur jag lärde mig att cykla

Jag var 5-6 år när jag lärde mig att cykla. Då tyckte jag att det var pinsamt JÄTTEGAMMALT, men det blev så för att jag först var tvungen att växa i den minsta cykeln som fanns i vår ägo. Den var köpt till äldsta syskonet någon gång på 60-talet. Nu har jag läst i Hippiemammans blogg att NTF rekommenderar just den åldern som bra att lära sig cykla, så de känns det ju lite bättre.

Min bästa kompis på vår gata hade cykel med stödhjul och jag hade tjatat på min mamma om att få en sådan jag med. Även om det inte gick att cykla snabbt på den gick det snabbare än på trehjulingen jag hade, som jag förresten redan hade blivit för lång för trots att jag alltid varit liten till växten. Men mamma var strikt emot sådana då hon ansåg att det var dumt att lära sig cykla så bara för att sen få lära om när det var dags att cykla utan. Nu tänker jag att hon antagligen hade rätt.

Så en dag skulle i alla fall mina syskon lära mig att cykla. De tog mig till en guppig gräsmatta på en allmänning i grannskapet och satte igång. Jag minns det mest som skrik och gap och skäll. ”Nej, nej, NEEEEEEJ!!! FEEEEEEL!!!” och så hålla i pakethållaren, vilket kanske var till hjälp för balans när det gick långsamt men gav ryck bakåt och obalans när det gick fortare än de hann springa med. Det tog inte en lång stund innan jag blev jättearg och vägrade låta dem hjälpa mig och så gick vi hem igen.

Sen en dag några veckor (eller dagar, det är svårt att ha en tidsuppfattning) senare när de inte var hemma och jag var ensam i trädgården tog jag fram cykeln igen. Jag tog den till en lång sluttning på vår tomt, satte mig på sadeln, lyfte på fötterna och började rulla. När jag hade rullat ända ner till garaget som sluttningen slutade vid ledde jag upp cykeln och började om igen. Efter några gånger hade jag hittat balansen och vågade börja trampa. Sedan den dagen kunde jag cykla.

Ibland behöver man bara lugn och ro att få lära sig själv, utan stress och press. Jag visste ju i teorin hur det skulle gå till. Jag behövde bara öva lite själv för att översätta teorin i praktik.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

