Hej snubben! Är det ok om vi pratar om nått annat än din snopp i 5 minuter?

Jag var i någon vecka, fram tills nyss, med i en grupp för ateister i Sverige på Facebook. Dock gick jag ur den för att den mer verkade handla om ”Öhöhö, kolla de tokiga muslimerna, öhöhöhöhöhö!” än någon intellektuell form av religionskritik. Ett sådant sammanhang var jag av förklarliga skäl inte intresserad av att bli förknippad med.

Så nu de senaste dagarna har två bilder angående omskärelse på små pojkar lagts upp. Under varje bild är det runt 50-60 kommentarer som fördömer företeelsen. En (1) kommentar nämner kvinnlig könsstympning tillsammans med avsky mot manlig sådan på försvarslösa små barn, men annars var kommentarerna exklusivt om omskärelse av snoppar.

Jag kommenterade också i de trådarna. Den som är intresserad av min åsikt om icke medicinskt påkallad omskärelse på små pojkar som inte kan samtycka till ingreppet kan läsa om den här. Men jag kan redan här berätta att min kritik snarare handlar om en kroppsintegritetsfråga än en religionsfråga.

Så idag kom en bild om könsstympning på flickor upp. Jag kommenterade tidigt, kanske bland de fem första kommentarerna, att kvinnlig könsstympning är ett extremt tecken på ett globalt problem med synen på kvinnors sexualitet och behovet av att kontrollera densamma, men att det faller inom samma kategori av tänk som slut-shaming. För mig är det viktigt att man försöker se saker i en större kontext, som t.ex. hur ens eget samhälle reproducerar samma tankemönster fast på ett annat sätt, än att bara peka på andra kulturer och säga ”Titta på dem där borta vad barbariska de är!”.

Sen tittade jag på de andra kommentarerna och upptäckte att en av dem endast och enbart löd som följer: ”Och så könsstypas pojkar med.”. Inget fördömande av kvinnlig könsstympning, inte ens en reflektion över företeelsen, bara ett ”NU TYCKER JAG ATT VI TÄNKER PÅ MÄNNEN EN STUND!”.

Jag svarade nått om att vi redan har diskuterat det de senaste dagarna och frågade om det var ok för honom om vi diskuterade kvinnlig könsstympning exklusivt i denna tråd eller om jag kanske skulle gå in i trådarna om omskärelse på små pojkar och spamma dem angående att flickor minsann också råkar illa ut angående sina könsdelar och traditioner som inte borde finnas.

Vissa MÄNniskor alltså. Vi hade kunnat vika 1000 timmar till att exklusivt prata om mäns problem och sen ta en för att prata om kvinnors och ändå hade någon jävel räckt upp handen och undrat när vi tänkte snacka om män egentligen.

Blir de aldrig trötta på sig själva? Jag vet i alla fall att jag är jävligt trött på dem.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

